• Bus 102 rijdt in ieder geval tot 2020 dagelijks door Zwartebroek en Terschuur. Wat er daarna gebeurt, is nog niet zeker.

    Archieffoto.

´Terbroek blijft bereikbaar met OV´

ZWARTEBROEK/TERSCHUUR Hoe het openbaar vervoer er in Zwartebroek en Terschuur vanaf 2020 uit gaat zien is nog niet zeker maar dát beide dorpen via het OV bereikbaar blijven, is een ding dat zeker is.

Wouter van Dijk

Dat stelt wethouder Hans van Daalen stellig. ,,Sterker nog, ons uitgangspunt is dat de vervoerservice voor beide dorpen juist zal verbeteren.´´ Eind vorig jaar werd duidelijk dat de toekomst van buslijn 102 (Apeldoorn-Amersfoort) door ´Terbroek´ op losse schroeven zou komen te staan. Provincie Gelderland en vervoerder Syntus waren voornemens om delen van de lijn per eind 2018 te schrappen, omdat te weinig reizigers er gebruik van zouden maken. Van Daalen: ,,Wij hebben die partijen uiteindelijk eerder dit jaar ertoe kunnen bewegen dat de bus in ieder geval tot 2020 blijft rijden. Dat geeft ons ook de tijd na te denken over de periode daarna.´´

Dat er daarna iets zal moeten veranderen, is volgens de wethouder wel helder. ,,Over het algemeen is bus 102 met gemiddeld 1300 instappers per dag een prima bezette lijn, maar op het traject in Zwartebroek en Terschuur gaat het om enkele tientallen instappers per dag. Dat is feitelijk te laag om met een grote bus een rendabele busverbinding in stand te houden.´´

Volgens de wethouder is het daarom zaak goed te kijken naar de buslijn. ,,We kunnen ons voorstellen dat de 102 bijvoorbeeld opgeknipt wordt in een verbinding richting Apeldoorn en één richting Amersfoort. Voor ´Terbroek´ moeten we kijken naar een alternatieve vorm van openbaar vervoer. Misschien een kleinere bus, misschien een vorm van openbaar vervoer op aanvraag. Een praktisch lege bus het vaste rondje laten rijden is echt niet meer van deze tijd.´´

Concrete ov-plannen voor ´Terbroek´ neemt het college mee in de bredere ov-visie dat binnenkort naar buiten wordt gebracht.