• Hans-Lukas Zuurman

'Barneveld krijgt economische groei'

BARNEVELD ,,De omgeving van Barneveld heeft een belangrijke taak om bedrijven te huisvesten. Er is hier sprake van een echt grote economische motor, hier gaat groei komen. Hoezo krimpgebieden? We moeten kijken in hoeverre verbetering van de infrastructuur hier naar voren gehaald kan worden. Ook de plannen voor een railterminal vind ik heel interessant.''

Hans-Lukas Zuurman

Dat zei CDA-Tweede Kamerfractievoorzitter Sybrand Buma maandag na afloop van een werkbezoek van het CDA aan het Voorthuizense mengvoederbedrijf Denkavit.

GROOT GEBIED ,,Ik heb vandaag echt geleerd hoe groot het gebied is en wat een economische spin-off hier plaatsvindt, dit is de trots van Nederland'', reageerde Buma. ,,Het is een gevaarlijke trend dat steeds meer mensen denken dat de agro-sector iets uit het verleden is, maar het draait echt niet alleen maar om hightechbedrijven als ASML'', stelde Buma vervolgens vast.

WERKGELEGENHEID Gijs Eikelenboom, voorzitter van de Barneveldse Industriële Kring en tevens werkzaam als commercieel directeur bij Denkavit, had in de presentatie over Denkavit speciaal ruimte ingebouwd om de bereikbaarheid van de regio Barneveld onder de aandacht te brengen.

,,Barneveld is de noordelijke kant van de Food Valley en heeft agro-food en logistiek als grote economische pijlers. Zo'n vijfentwintig procent van de werkgelegenheid van Food Valley zit in Barneveld'', vertelde Eikelenboom. ,,Maar als de bereikbaarheid niet snel verbeterd wordt, gaat de boel op slot hier.'' Hij doelde daarbij op het knooppunt A1/A30 waar over enkele jaren nóg grote fileproblemen worden verwacht als 'Hoevelaken' op de schop gaat. Het verkeer loopt namelijk nu al geregeld vast op het knooppunt. ,,Ontsluiting is cruciaal.'' Ook wees Eikelenboom op de volgens hem noodzakelijke plannen voor realisatie van een railterminal waar goederen kunnen worden overgeslagen van vrachtwagens op treinwagons en andersom. Een bedrijf als Denkavit kan dan bijvoorbeeld de voortdurende vrachtwagenstroom met veevoeder vanuit Voorthuizen over de A1 vervangen door containervervoer naar de haven van Rotterdam. ,,Daar gaat tachtig procent naar toe.'' Ook de andere kant op, richting Duitsland, biedt een terminal kansen, voegde hij eraan toe. Hiervoor is inmiddels al een onderzoek gedaan dat dit uitwijst, meldde hij. De BIK-voorzitter deed een beroep op de CDA-fractie om het probleem snel aan te kaarten in Den Haag. ,,De provincie is positief, maar van het rijk moeten we nog negen jaar wachten. Dat is bijna niet denkbaar.''

ZELF BETALEN Aanpakken van de bereikbaarheid kan wel eerder, maar dan moet de provincie het geld zelf beschikbaar stellen. CDA-gedeputeerde Jan Jacob van Dijk was daar zichtbaar over geïrriteerd. ,,Dat we geld mogen voorschieten gebeurt wel vaker. Maar waarom wordt in het westen wel alles aangelegd en niet hier?'' Volgens Tweede Kamerlid Jaco Geurts van het CDA is de regio Barneveld ,,te bescheiden'' in het luiden van de alarmbel in Den Haag. ,,In Den Haag wordt het pas serieus genomen als er een probleem is, maar de files op de A1 zijn inmiddels met stip binnengedrongen in de file-top 10 vorig jaar. Ik voorzie hier een verkeersinfarct.'' Ook Buma knikte instemmend en merkte op dat de onlangs verlengde invoegstrook op de A1 richting Amersfoort bij Barneveld ,,eigenlijk gelijk tot Hoevelaken'' had moeten worden doorgetrokken.

Medio maart komt de BIK naar buiten met cijfers over geraamde schade als gevolg van verslechterde bereikbaarheid van bedrijven in de regio Barneveld.