• Het nieuwe ecoduct over snelweg A1 ter hoogte van Stroe is bijna klaar.

    Heliflight.nl

'De herten staan al te trappelen'

STROE/KOOTWIJK De edelherten op de Veluwe moeten nog een paar weken geduld hebben, maar dan is de historische knip tussen natuurgebieden aan weerszijden van de A1 bij Stroe en Kootwijk ongedaan gemaakt. Later deze maand gaat de nieuwe faunapassage 'Kootwijkerzand' open. ,,De dieren komen nu al elke nacht kijken of ze eroverheen kunnen. Zodra de hekken weg zijn, verwacht ik wel dat ze zullen oversteken.''

Wouter van Dijk

Dat zegt boswachter Laurens Jansen. De nieuwe faunapassage 'Kootwijkerzand' is zo goed als klaar. Althans, de constructie. ,,Want het is natuurlijk vooral nog een grote bak zand, dat kun je van bovenaf ook goed zien'', zegt de boswachter. ,,Voordat de natuuroversteek vol staat met begroeiing, ben je zo drie tot vier jaar verder.''

Anderhalf jaar lang werkte ProRail in samenwerking met Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer aan het ,,megaproject'' over de snelweg bij Stroe: een ongeveer 250 meter lange faunapassage, bestaande uit een brede brug over de snelweg in combinatie met een vijftien meter brede tunnel onder het naastgelegen spoor door. ,,Dit was een gigantisch project voor ons'', zegt woordvoerder Aldert Baas van ProRail. ,,Op wat laatste werkzaamheden na, zoals het verwijderen van werksporen, is dit project volgens planning op tijd afgerond.''

De natuurverbinding moet niet alleen een nieuwe route worden voor edelherten en zwijnen, maar ook voor dassen, boommarters en tal van kleine insecten, amfibieën, reptielen en vlinders. In het ecoduct boven de snelweg zijn poelen, boomstronken en stobbenwallen gerealiseerd, om dieren te verleiden de oversteek te maken. Diverse plantvakken zijn nog afgerasterd, om te voorkomen dat herten jonge plantjes wegvreten.

Met dit project zijn weerszijden van de Veluwe op deze plek weer met elkaar verbonden, sinds snelweg A1 het natuurgebied in de jaren zeventig doormidden knipte. In combinatie met de al bestaande passages in de directe omgeving (Hoog Buurlo - gebouwd in 2011 - en Harm van de Veen - gebouwd in 1998), is het natuurlijke contact tussen beide delen van de Veluwe hier weer goed hersteld, vindt Jansen. ,,Van sommige dieren in dit gebied staat het voortbestaan sinds enige tijd onder druk. Door hun leefgebied te vergroten, nemen de overlevingskansen toe.''

Ecoduct 'Kootwijkerzand' is de eerste faunapassage binnen de gemeente Barneveld. Binnenkort, later deze maand, houden ProRail, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer gezamenlijk een open dag. ,,Dat wordt een uniek moment'', zegt Jansen. ,,Een gelimiteerd aantal bezoekers krijgt dan eenmaal de gelegenheid over het ecoduct heen te wandelen, waarbij de bezoekers uitleg krijgen over het project en over de natuurwaarde.'' Baas: ,,Dit gebeurt maar één keer, daarna is het voor mensen verboden op het ecoduct te komen.'' Wanneer dit moment plaatsvindt, meldt ProRail naar eigen zeggen zeer binnenkort.

Direct daarna gaan de hekken open voor de edelherten en zwijnen. ,,De afgelopen periode konden herten al een deel van de passage benaderen, maar nog niet het deel over de snelweg heen'', zegt de boswachter. ,,Sinds ze er kunnen komen, doen ze dat ook elke nacht. Volgens mij zijn ze super nieuwsgierig en staan ze te trappelen om zo snel mogelijk de oversteek te wagen.''

Staatsbosbeheer denkt nog na over een cameraproject, om de natuurontwikkeling bij het ecoduct te kunnen volgen. ,,Het is nog even de vraag of hier voldoende financiële middelen voor zijn'', zegt Jansen.