Klimmende kraan Barneveldse wereldprimeur

BARNEVELD Windturbine-ontwerper en -producent Lagerwey uit Barneveld heeft als eerste ter wereld een zelfklimmende kraan ontwikkeld voor een snellere en goedkopere bouw van windturbines. De Lagerwey Kraan heeft geen grote kraanopstelplaats nodig en maakt het daardoor mogelijk om op voorheen ontoegankelijke locaties windturbines te bouwen, zoals bij dijken, bergruggen, bossen en op drassig terrein. Daarnaast kan de kraan hijsen met windsnelheden tot 15 meter per seconde.

Het idee van de klimmende kraan komt uit de koker van Henk Lagerweij. ,,Windturbines worden steeds groter, zwaarder en hoger. Dit betekent enerzijds dat we met minder windmolens meer energie produceren. Anderzijds wordt het bouwen van zulke hoge masten steeds duurder. De kranen die hoge windturbines kunnen bouwen, zijn schaars en duur. Ook nemen ze veel ruimte op de bouwplaats in beslag of moet begroeiing worden gekapt. Dat bracht mij op het idee de Lagerwey Kraan te ontwerpen, die met de mast 'meeklimt' terwijl hij deze opbouwt. Lagerwey vervoert deze kraan op drie trailers en bouwt hem binnen een halve dag op. Ook heeft de kraan maar een kleine opstelplaats nodig. Hierdoor zijn de kosten aanzienlijk lager in vergelijking met de inzet van een traditionele kraan. Dezelfde kraan kan dan ook gebruikt worden voor eventueel onderhoud."

De installatiekosten van windturbines nemen toe, omdat turbines op steeds uitdagender locaties worden gebouwd en er altijd, hoe klein het windpark ook is, een grote kraan nodig is. ,,Vooral de mobilisatiekosten van een conventionele kraan en de kosten voor een kraanopstelplaats drukken zwaar op het budget bij de realisatie van kleinere windparken. Voor een grote en zware conventionele kraan is al snel een lang recht terrein nodig van 200 meter lang en een aantal meters breed (zo'n 3000 vierkante meter). De Lagerwey Kraan heeft maar 350 vierkante meter nodig.´´

Met het gebruik van de Lagerwey Kraan worden meer locaties toegankelijk voor de realisatie van windturbines. ,,Op dit moment vallen locaties bijvoorbeeld af vanwege de ondergrond die niet geschikt is voor belasting met grote en zware machines. Ook de toegangswegen kunnen ongeschikt zijn voor gebruik door grote machines. Het transport van de Lagerwey Kraan gebeurt met drie normale trailers, de kraan zelf is relatief licht en de kraan zelf belast de ondergrond niet. Hierdoor worden 'moeilijk bereikbare' locaties nu toch geschikt voor windenergie. Dat betekent dat er meer windprojecten mogelijk zijn op nieuwe locaties.´´

Het ontwerp van de kraan is afgerond. Lagerwey wil een eerste prototype van de kraan begin 2017 testen. De kraan past op dit moment alleen op de modulaire stalen masten die Lagerwey gebruikt voor het bouwen van de torens van een windturbine. De modulaire mast bestaat uit stalen platen die op de bouwlocatie aan elkaar worden gemonteerd via bouten in voorgefabriceerde uitsparingen. Langs dezelfde uitsparingen klimt de kraan omhoog. Het door Lagerwey bedachte principe van een modulaire stalen mast drukt de kosten, omdat er geen speciaal transport nodig is en geen grote opslag van materialen.