• Lex van Lieshout

Kootwijk: 'Geen vliegtuigen rakelings over stiltegebied'

KOOTWIJK Inwoners van Kootwijk genieten van de rust op de Veluwe. Nog wel, in ieder geval. Met argusogen volgen de ongeveer driehonderd bewoners van het dorp midden in de natuur het nieuws over de te bepalen vliegroutes van Lelystad Airport. ,,Aangezien Apeldoorn nu met veel bombarie protesteert, vrezen wij het ergste: straks scheren de toestellen hier rakeling over stiltegebied.''

Wouter van Dijk

Dat stelt voorzitter Marjo van den Berg van belangenvereniging Kootwijk Vooruit. Op recente kaartjes van nieuwe vliegroutes van en naar het vliegveld in Flevoland, zijn de streepjes over of pal langs Kootwijk getrokken. ,,Dat kan toch niet waar zijn?'', vraagt Van den Berg zich hardop af. ,,Dat zou betekenen dat er straks vliegtuigen op een afstand van tot 1800 meter over ons stiltegebied gaan. Ter vergelijking, de meeste vliegtuigen die je nu in de gemeente Barneveld in de lucht zit, hangen vijf tot zeven kilometer hoog. Die hoor je niet of nauwelijks.''

Welk geluidseffect dit plan - als het doorgaat - zou hebben, weet Van den Berg niet. ,,Evenmin weten we precies om hoeveel vliegtuigen het zou gaan.'' Die vlieghoogte van 1800 meter is eerder genoemd tijdens een raadsvergadering in Apeldoorn, begin juli.

TREKKEN AAN DE BEL De bedoeling is dat vanaf april 2019 het vliegveld bij Lelystad wordt opengesteld voor grotere toestellen. In totaal zouden er op termijn jaarlijks 50.000 vluchten verzorgd worden. Van den Berg: ,,Die komen natuurlijk niet allemaal hierlangs, maar het geeft wel aan dat onze zorgen niet van de lucht zijn. Nu we weten dat Apeldoorn, voor ons naast de deur, wijst op het belang van vliegveld Teuge, vrezen we dat de rijksoverheid met aangepaste routes gaat komen, meer richting Radio Kootwijk en Kootwijk.'' Via een bezorgde mail richting de gemeente Barneveld, trekt Kootwijk aan de bel.

OP DE HOOGTE De zorgen vanuit Kootwijk zijn inmiddels opgepakt door fractievoorzitter Lukas Scheijgrond (ChristenUnie), die het college van burgemeester en wethouders om opheldering vraagt. ,,In Apeldoorn zijn ze onlangs verrast door de plannen, dus ik ben eigenlijk vooral benieuwd in hoeverre Barneveld op de hoogte is van de vliegroutes'', zegt hij. ,,Is het college hierover door het ministerie van Infrastructuur en Milieu of door de provincie Gelderland geïnformeerd?''

Wat hem betreft is het vooral van belang dat de gemeente opkomt voor de eigen belangen. ,,Je kunt je voorstellen dat een vliegtuig met een hoogte van 1800 meter veel meer lawaai maakt dan eentje op 5 kilometer hoogte. En dat in combinatie met natuurgebieden waar we zuinig op zijn. Zijn er dan schadelijke effecten voor de natuur, als dit plan doorgaat? En wat te denken van het effect op toerisme en luchtkwaliteit?"

GARDEREN Scheijgrond trekt de zorgen breder en kijkt ook naar Garderen, Stroe en Kootwijkerbroek. ,,Als ik globaal een lijn trek van Lelystad naar Kootwijk, liggen ook deze Barneveldse dorpen daar niet heel ver vanaf. Is daar dan ook geluidsoverlast te verwachten?" Wat de CU-voorman betreft wordt het voor Barneveld tijd om actief te onderzoeken welke gevolgen de vliegroute voor deze gemeente kan hebben.