• Jannes Bijlsma

Licht Lidl-logo zorgt 's nachts voor overlast

BARNEVELD Ze drijven de familie Gordon aan de Begoniastraat al maanden tot wanhoop: lichtgevende logo's en reclameborden van de Lidl-supermarkt tegenover hun huis. Met name in de nacht van zaterdag op zondag heeft Truus er last van. ,,Ik kan de logo's door mijn gordijnen zien."

Jannes Bijlsma

De winkel staat op deze locatie sinds december 2014, op de plek van de voormalige Zonnebloemschool. Al sinds de opening had ze last van het licht van haar overburen. ,,In het begin liet ik dat maar begaan, want het viel allemaal binnen de openingstijden en dan vind ik het normaal als de lampen branden."

Sinds begin april van dit jaar brandt het enorme gele logo en de reclameborden op de gevel ook buiten de openingstijden. ,,Alles bleef langer branden. En zelfs op zondag stond alles aan. Toch gek voor een bedrijf die bij de opening van de winkel benadrukte dat het een enorme energiezuinige supermarkt zou worden. Nou, niet dus."

HOOFDKANTOOR Truus stapte op de bedrijfsleider af, die haar ervan verzekerde dat haar klacht serieus zou worden opgepakt, zegt ze. ,,Maar er gebeurde niks. Na twee weken klaagde ik weer en kreeg ik het telefoonnummer van het hoofdkantoor. Ik kreeg toen een mevrouw aan de telefoon die begrip had voor onze situatie en ze hield contact. En ja hoor, direct na sluitingstijd gingen de lichten uit."

Vreugde bij de familie Gordon, maar die was geen lang leven beschoren. In de eerstvolgende nacht van zaterdag op zondag sprongen de twee logo's en de reclameborden namelijk plotseling weer aan. ,,Precies om 00.00 uur", aldus Geertruida. ,,Sindsdien is het elke zaterdagnacht raak."

TOILET De Gordons ervaren vooral enorme overlast van het gele licht van het logo. ,,Dat staat recht tegenover ons huis en geeft erg veel licht, de hele nacht door. Handig als je 's nachts naar het toilet moet, maar ik heb het liever donkerder. Ik kan de logo's door mijn gordijnen heen zien. Wij slapen aan de achterkant, maar als één van ons slecht slaapt, zouden we toch graag ook naar de kamer aan de voorkant willen gaan. Maar dat kan nu eigenlijk niet." Bovendien merkt Geertruida dat er mensen voorbij rijden die denken dat de winkel geopend is. ,,Dat betekent meer autoverkeer buiten de openingstijden om."

Ze is sindsdien verschillende keren verhaal gaan halen bij de winkel, zonder resultaat. ,,We zijn nu zo'n dertien weken verder en er zit maar geen schot in." Wat Geertruida niet weet, is dat Lidl naar aanleiding van haar laatste klacht in de winkel in actie is gekomen. Dat meldt Christine Braun, woordvoerster van Lidl, desgevraagd. ,,Het is een geautomatiseerd proces, daarom is er een monteur gebeld. Als het goed is, heeft die het voor aanstaand weekend aangepast. De lampen zouden dus uit moeten blijven." Braun zegt begrip te hebben voor de familie Gordon. ,,Als je er tegenover woont, dan kan ik mij voorstellen dat je daar last van zou kunnen hebben. Het is vervelend dat ze enige tijd op een oplossing hebben moeten wachten. We zouden graag weten waar zij precies wonen, zodat we hen een bloemetje kunnen aanbieden."

Truus is blij met de mededeling van Lidl, maar houdt de situatie nauwlettend in de gaten. ,,Eerst zien, dan geloven."