• Woensdagochtend raakte een wielrenster gewond toen ze werd aangereden op de Kuntzelaan, ter hoogte van De Hebberd.

    Aber Media
  • Eind april werd een fietsende oudere man aangereden toen hij de Kuntzelaan ter hoogte van de Albert Heijn overstak.

    BDU

Politie over Kuntzelaan: ´Fietsers némen hier voorrang´

BARNEVELD Met de herinrichting van de Burgemeester Kuntzelaan in Barneveld is deze doorgaande weg er niet echt veiliger op geworden, stelt de politie. Fietsers némen er nu geregeld voorrang, met hoge snelheden en vaak zonder richting aan te geven. Daar kunnen automobilisten vaak niet op tijd op reageren, met aanrijdingen tot gevolg.

Wouter van Dijk

Dat zegt wijkagent Martin de Blécourt. Woensdagochtend werd een wielrenster aangereden bij de fietsoversteek ter hoogte van De Hebberd. In de nieuw ontstane situatie hebben overstekende fietsers voorrang, ook bij de oversteken ter hoogte van de Wilhelminastraat, bij de Albert Heijn. ,,Het probleem is echter dat fietsers vaak voorrang némen, wat wil zeggen dat ze blind met een behoorlijke vaart de weg oversteken, zonder te kijken naar aankomend verkeer, vaak ook zonder richting aan te geven. Op die manier is het voor automobilisten, ook al moeten ze voorrang verlenen, lastig snel te reageren.´´ Daar komt bij dat automobilisten op hun beurt vaak te hard rijden of niet op tijd door hebben dat fietsers voorrang hebben.

Hij hoort dat signaal ook terug van omwonenden. ,,Woensdag meldde zich nog een bewoonster van de Spoorstraat, met zicht op de oversteek ter hoogte van De Hebberd, die dit soort situaties dagelijks ziet. Gelukkig gaat het meestal net goed, maar helaas soms, zoals afgelopen woensdag, dus ook fout.´´

TE HOGE SNELHEDEN Volgens de wijkagent is de herinrichting, juist bedoeld om het oversteken op de redelijk drukke doorgaande weg veiliger te maken, niet geslaagd. ,,Ondanks het feit dat er bij de oversteken iets meer bochtjes zijn aangebracht, steken fietsers toch met hoge snelheden over. Automobilisten houden zich daarnaast ook lang niet altijd aan de hier geldende maximumsnelheid van dertig kilometer per uur. Met name op de rechte stukken, wordt vaak te hard gereden.´´

NIET VOLDOENDE LOGISCH Het signaal is zeer herkenbaar, zegt Judith van den Wildenberg (Burger Initiatief) in een reactie. Enkele maanden geleden trok zij, met schriftelijke vragen aan het college van b. en w., al aan de bel over de Kuntzelaan. ,,Sindsdien hebben ook wij veel reacties van Barnevelders binnengekregen, die stellen dat de weg er juist gevaarlijker op geworden is.´´ Het probleem zit ´m er volgens haar in dat de verkeerssituatie niet voldoende logisch is, waardoor het lastig is om in te schatten. ,,De indeling van de weg is niet wezenlijk veranderd, waardoor automobilisten niet meteen in de gaten hebben dat fietsers voorrang hebben. Fietsers op hun beurt kunnen er eigenlijk niet vanuit gaan dat automobilisten stoppen. Het gladde asfalt daarnaast nodigt uit tot te hoge snelheden, daar hadden wij bijvoorbeeld liever klinkers gezien.´´

DISPLAYS Volgens De Blécourt zou het goed zijn nog eens naar de inrichting van de weg te kijken. ,,Naar aanleiding van eerdere signalen hangen er nu sinds een week of drie displays die de snelheid van automobilisten tonen. Niet alleen worden automobilisten gewaarschuwd, met deze apparatuur meten we nu ook hoe veel auto´s passeren en hoe veel daarvan te hard rijden. Over een langere periode zorgt dat straks voor statistische gegevens waar we wat mee kunnen.´´

De politie geeft aan de verkeerssituatie te bespreken tijdens een verkeersoverleg met de gemeente Barneveld.