• Anita Sijsens

Workshop Barneveldse Krant: ´Zo schrijf je een persbericht´

BARNEVELD Journalist en schrijfdocent Cees van Dijk verzorgt woensdag 25 april samen met de Barneveldse Krant de workshop ´Zo schrijf je een professioneel persbericht'. De workshop is bedoeld voor medewerkers van een bedrijf, instelling of vereniging die zich bezighouden met marketing, voorlichting en pr. Deelnemers leren hoe ze de kans aanzienlijk vergroten dat een persbericht de krant haalt.

De opening van een tweede vestiging, het behalen van een kampioenschap, de aanstelling van een nieuwe directeur, een jubileum, een innovatief product. Bedrijven, verenigingen en instellingen hebben volop nieuws te melden. Toch komen hun berichten lang niet altijd in de krant. Waar ligt dat aan? 

Een belangrijke reden is volgens Van Dijk dat persberichten niet aan de redactionele eisen voldoen. „Veel redacties hebben geen tijd om overal achteraan te bellen of een tekst volledig te herschrijven. Niet omdat ze dat niet willen, maar simpelweg vanwege de hoge werkdruk en een deadline die voortdurend dichterbij komt. Met een persbericht dat voldoet aan een aantal journalistieke principes is de kans veel groter dat een persbericht wél in de krant terecht komt´´, licht hij toe. 

INTERACTIEF Bovendien realiseren bedrijven, instellingen en verenigingen zich volgens Van Dijk onvoldoende dat ze over veel informatie beschikken waar krantenlezers en bezoekers van de website belangstelling voor hebben. 

Om al dat interessante nieuws niet verloren te laten gaan, houdt BDUmedia, uitgever van onder meer de Barneveldse Krant, meerdere schrijfworkshops. Tijdens een bijeenkomst van ongeveer drie uur krijgen deelnemers een aantal handvatten aangereikt om betere persberichten te schrijven. „Dat worden interactieve bijeenkomsten waarbij iedereen volop zelf aan het werk gaat", belooft Van Dijk.

NIEUWSWAARDE De docent legt ook uit wat de vaste journalistieke structuur van een persbericht is en aan welke vormeisen en stijlkenmerken het moet voldoen. ,,Daarnaast schets ik hoe redacties en journalisten een persbericht beoordelen. En we doen wat grappige oefeningen die vanuit verschillende invalshoeken de kracht van tekst en taal laten zien. Verder belicht ik de essentie van nieuwswaarde en hoe je die creëert, wat de opbouw van het persbericht is, op welke manier je aantrekkelijk en prikkelend kunt formuleren, hoe je citaten gebruikt en wat sterke koppen zijn."

AANMELDEN De workshop ´Zo schrijf je een persbericht´ is woensdagavond 25 april, aanvang 19.30 uur, in het kantoor van BDUmedia aan de Marconistraat 33 in Barneveld. Deelname kost 75 euro per persoon, inclusief cursusmateriaal, koffie/thee en persoonlijke feedback op een thuisopdracht. Abonnees van de Barneveldse Krant betalen 60 euro.

Aanmelden kan tot en met zaterdag 21 april via bdumedia.nl/workshoppersbericht.nl. Er is plek voor maximaal zestien deelnemers.