• Jolanda Denekamp
  • Pauw Media

Op pad met Jolanda (17): Drie soorten hei binnen handbereik

STROE Augustus is de maand waarin de struikhei weelderig bloeit, zeker deze zomer en bovendien al wat vroeger dit jaar dan anders. Alle reden om opnieuw een route langs de hei uit te zetten. Waarom bij Stroe? Er zijn toch grotere stukken bloeiende hei om langs te lopen? Klopt, maar op deze wandelroute staan drie soorten hei op redelijke afstand bij elkaar: struik-, dop- en kraaihei.

Jolanda Denekamp

In het begin van de wandelroute, nadat u rechtsaf bent geslagen na de houten slagboom, geeft de struikhei een prachtige paarse gloed. Struikhei kan wel een meter hoog worden en vooral in natte jaren bloeit de struik weelderig. Gezien de regen de afgelopen weken en maanden dus niet zo vreemd dat 'ie het deze zomer zo goed doet. Struikhei komt onder andere voor op arme zandgronden, zoals op de Veluwe.   Je ziet vaak schapen op deze soort heidevelden rondlopen. Regelmatig plaggen waardoor de grond schraal blijft is noodzakelijk, anders verdwijnt de hei. De takken werden trouwens vroeger veel gebruikt voor het maken van bezems.

KRAAIHEI Over brede zand- en graspaden gaat de route verder. Na een aantal afslagen staat langs de zijkant van het pad kraaihei (zie foto B). De lijnvormige 'blaadjes' lijken een beetje op die van een vetplant. Deze heisoort, die ook op voedselarme (zure) zandgrond groeit, komt in Nederland doorgaans alleen voor ten noorden van Apeldoorn. Kraaien, duiven, fazanten en andere vogels zijn dol op de wat wrange, zwarte, glimmende bessen die in het voorjaar aan deze heide komen. Kraaihei wordt hooguit 45 centimeter hoog.

DOPHEI Kraaihei is de vroegste bloeier, gevolgd door dophei in juni-oktober. In tegenstelling tot kraai en struikhei, heeft dophei graag natte voeten. Je vindt het plantje vaak bij moerassen en vennetjes, wel op voedselarme grond. Let er onderweg maar eens op. Dophei is een dwergstruik, soms niet hoger dan 10 centimeter.

Alle heisoorten trekken insecten aan en vooral ook kleurige vlinders. Voor een aantal vlinders zijn genoemde heisoorten waardplanten waarop ze hun eitjes leggen. Vooral hommels en bijen zijn dol op de nectar in de roze bloemetjes van de dophei. De bloemetjes lijken wel wat op belletjes.

WIT-ROOD Behalve de verschillende soorten hei, vallen u wellicht onderweg wit-rode markeringen op: verfstreepjes en stickers. Dit is het werk van de Voorthuizenaar Henk van de Beek. Het zijn route-aanwijzingen van het Marskramerpad, een lange-afstandwandelpad van oost naar west Nederland, dat ook door de gemeente Barneveld loopt. Vrijwilligers houden de wandelaars op het juiste pad. Vanaf de Harderwijkerkarweg gaat het Marskramerpad het spoor over in de richting van de Houtbeekweg en Kootwijk. De andere kant brengt de wandelaar richting Appel/Terschuur. Het pad is in totaal dik 370 kilometer lang, waarvan Henk 24,4 km aan markeringen voor zijn rekening neemt. ,,Ik markeer het deel van Stroe, beginnend onder het viaduct aan de Houtbeekweg tot in Terschuur, het viaduct over de snelweg A1 richting Achterveld", vertelt hij. ,,Het gaat over het Stroese Zand, Boeschoten, Veenhuizerveld, Appelse Heide via Het Woud en Appel naar Terschuur."

BIJDRAGE ,,Ik ben hier begin 2015 mee gestart nadat de vraag kwam of ik een vacature  wilde vervullen om een gedeelte van het Marskramerpad onder mijn hoede te nemen. Dat betekent controleren en het eventueel vernieuwen van bewegwijzering van de route. Een mooie bijkomstigheid was dat de route in de directe omgeving van mijn woonplaats Voorthuizen ligt." Hij controleert zijn deel geregeld op de fiets. ,,Dat is goed te doen. Ik heb nog niet zoveel reacties gehad van wandelaars, maar het pad en vooral het Veluwse deel is een mooi traject."

Het pad wordt onderhouden en bijgehouden door vrijwilligers. ,,Ik vind het leuk om een bijdrage te kunnen leveren zodat mensen kunnen genieten van natuur en cultuur tijdens hun wandeling dwars door Nederland", motiveert hij zijn inzet voor het Marskramer-wandelpad.Naloopgroep De Voorthuizenaar is net terug van een wandelvakantie in Limburg. ,,Ik wandel zelf geregeld met mijn vrouw. We lopen diverse meerdaagse tochten per jaar en lopen ook vaak wandelingen van de site mooisteroutes.nl en af en toe een klompenpad." Henk is behalve fervent wandelaar ook IVN-gids. ,,Ik was ook betrokken bij de oprichting van het klompenpad Voorthuizen: het Griezeveensepad van 14 kilometer. Dat was erg leuk. We hebben behalve dat pad ook een verbindingsroute gerealiseerd met het Appelpad, eveneens een klompenpad. Ik ben nu coõrdinator van de naloopgroep en draag de zorg dat ook hiervan de bewegwijzering up to date blijft." De klompenpaden zijn bewegwijzerd met gekleurde schildjes met een klompje erop. Het Marskramerpad is beschreven in een gids met routebeschrijvingen, achtergrondteksten en foto's.

Helle Hendriks (foto) is ook aan de wandel. Ik ontmoet haar als het ondertussen al enkele uren miezert, maar het deert haar niet. Ze geniet van de bloeiende hei. ,,Een goede reden om naar buiten te gaan. Tja, het zou later op de middag droog worden, maar dat is duidelijk niet het geval. Als je altijd moet wachten op droog weer, kun je nooit gaan." Ze woont in Malden maar wilde wel eens ergens anders lopen dan rond haar eigen woonplaats.

HEIDEWANDELING STROE

Afstand: Ongeveer 6,5 kilometer

Start-/eindpunt: Parkeren auto/fiets Tolnegenweg/Harderwijkerkarweg, Stroe

Bereikbaarheid: Bushalte De Drie Musketiers (Wolweg, schuin t.o. restaurant de Landing)

Horeca: Restaurant De Landing (hoek Tolnegenweg/Wolweg,

www.restaurantdelanding.nl); cafe/restaurant De Rotterdammer (Wolweg, www.derotterdammer.nl)

Hoogste punt: 32 meter

Honden aangelijnd

Uitrusting: Goed schoeisel

Toegankelijkheid: Grotendeels onverharde, brede zandpaden

Aansluitende routes: Marskramerpad (www.wandelnet.nl/marskramerpad)

ROUTEBESCHRIJVING

Parkeren (auto/fiets) Tolnegenweg/Harderwijkerkarweg.

Langs Staatsbosbeheer (SBB)-bordje Stroeërzand, graspad langs fietspad.

1e r.a.

1e l.a.

Einde r.a.

Op viersprong met ruiterpad r.dr.

Pad naar links negeren.

(rechts kraaihei langs het pad).

2e pad l.a. kruising (bij groen plaatje op een paaltje).

Op vierprong r.dr.

Op vijfsprong 2e l.a. (rood-wit bewegwijzerd).

Apeldoornsestraat oversteken, pas op!

Langs SBB-bordje Speulder- en Sprielderbos.

R.dr (pad nr links negeren); langs vennetje.

R.dr., wordt smal bospad.

Op viersprong bij bank l.a.

Op viersprong l.a.

R.dr.

Op viersprong r.dr.

L.a. op driesprong.

Bocht naar re. volgen.

Apeldoornsestraat oversteken, pas op!

Langs slagboom, 1e r.a.

L.a. breed graspad/bospad in.

Op viersprong r.dr.

R.dr.

Op viersprong r.dr. (rechts staat een perceelpaal).

L.a. breed pad met paardenpad erlangs.

Kruising r.a. bij paaltje met pijl (veel kraaiheide langs het pad).

Kruising r.a.; bocht naar links en bocht naar rechts, langs de sportvelden van VV Stroe.

Einde l.a. en u bent weer bij het beginpunt.

Jolanda Denekamp is natuurgids en freelance-journalist. Haar redactiebureau Taal en Teken verzorgt teksten op het gebied van de natuur, outdoor en cultuurhistorie. Voor de Barneveldse Krant zet ze tweewekelijks een wandel-, fiets- of kanoroute uit.