• Sjoerd Jansen, Rick Uyterwaal en Sander van den Brink, de trotse eigenaren van Code Blauw.

    Pauw Media

´Met een beetje bravoure is niets mis’

BARNEVELD ,,Drie jonge gasten die Barneveld een beetje wilden opschudden.” Zo begonnen Sander van den Brink, Rick Uyterwaal en Sjoerd Jansen in september 2015 met Code Blauw. In rap tempo groeide de jonge onderneming tot een volwaardig marketingbureau met bekende merken als klant. En daar is het trio ‘gewoon trots’ op.

Edward Doelman

Gewoon trots. Het is een woordkeuze die eigenlijk niet zo past bij de eigenaren van Code Blauw. Het trio is allesbehalve doorsnee, vertelt Sjoerd Jansen. ,,We zijn alle drie eigenwijs en hebben bijna overal een mening over. Dat leidt ertoe dat het er op ons kantoor soms stevig aan toe gaat, maar dat is ook goed. Dat levert uiteindelijk de beste of origineelste ideeën op.”

BARNEVELDERS Code Blauw wordt gerund door drie echte Barnevelders, dat wordt ook zichtbaar in hun lokale betrokkenheid. Zo is Sander van den Brink centrummarketeer van het Barneveldse winkelgebied, komt Rick Uyterwaal uit een bekende Barneveldse ondernemersfamilie en zet Sjoerd Jansen zich in voor SDV Barneveld. Hij is bij de Barneveldse voetbalvereniging bestuurslid jeugdzaken. Ook daarbuiten zijn ze zichtbaar. ,,Een spandoek van de kerktoren afrollen of de ‘fluitende’ reclame-uitingen hier op bedrijventerrein De Briellaerd; we houden er wel van om zo in de spotlights te komen. Zulke acties, met een beetje bravoure, mag je dan weer on-Barnevelds noemen. Daar zijn we ons ook van bewust. Wij kleuren graag buiten de lijntjes.”

GUNFACTOR Het levert in elk geval veel respons op. ,,Niet alleen van vrienden, maar juist ook van ondernemers die wel waardering hebben voor drie jonge honden die doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben. We hebben daarmee een bepaalde gunfactor, zeker toen we net begonnen.” Maar een gunfactor zegt niet zoveel, benadrukt Jansen. ,,Opdrachtgevers rekenen je af op de kwaliteit van je werk en de resultaten die je ermee boekt. Met Code Blauw moeten we onze belofte - sterke verhalen vertellen - ook gewoon keer op keer bewijzen.”

Code Blauw heeft in een relatief kort tijdsbestek een flinke groei doorgemaakt. In het najaar van 2015 begon het drietal op een haast studentikoze manier in een kleine kantoorunit op De Briellaerd-Noord. ,,Eén grote tafel waar we met z’n drieën alles aan deden. Ontzettend rumoerig. Kwam er een klant bij ons op bezoek, dan werden nog snel de broodkruimels van de lunch van tafel geveegd. Echt professioneel kon je ons onderkomen toen niet noemen.”

MARKETINGBUREAU Maar Code Blauw had wel succes met het geleverde werk. ,,Die gunfactor maakte zeker in de beginfase wel verschil. Had een potentiële klant een keer een webtekst of wat hulp bij social media nodig, dan werd dat toch aan ons uitbesteed. Klanten waren nieuwsgierig.” Code Blauw profileerde zich in eerste instantie vooral als contentmaker. Inmiddels dekt dat de lading niet meer. ,,We produceren natuurlijk nog steeds content in opdracht van onze klanten, maar ons werk is veel breder geworden. Klanten vragen ons steeds vaker om mee te denken over strategische doelen of besteden hun marketingplan zelfs helemaal aan ons uit. In plaats van enkel contentmakers zijn we een fullservice marketingbureau geworden.”

Ook in andere opzichten is die ontwikkeling zichtbaar geworden: Code Blauw beschikt inmiddels over een team van elf mensen dat vanaf een zichtlocatie aan de Plantagelaan opereert. ,,De eerste collega's kwamen al toen we nog in ons oude hok zaten, maar dat werd op een gegeven moment zo klein dat het echt niet langer kon."

VERHUIZING Het leidde tot een verhuizing van hemelsbreed nog geen tweehonderd meter. Al lijkt het voor klanten alsof ze nu een compleet andere wereld binnenstappen. ,,We hebben een grote mond over de creatie van mooie campagnes of producten, dan moet de uitstraling van je eigen kantoor ook van dat niveau zijn. Ons nieuwe kantoor past qua indeling en design meer thuis in de Randstad dan in Barneveld. Daar hebben we al ontzettend veel goede reacties op gekregen."

LANDELIJKE KLANTEN De grootste verandering die de groei van Code Blauw echter onderstreept, is die van de klantenkring. Vulde de opdrachtenportefeuille van Code Blauw zich in eerste instantie met losse opdrachten voor kleinere lokale bedrijven, Van den Brink, Uyterwaal en Jansen cum suis zijn inmiddels voor merken als Batavus, Sparta en Sligro in touw. Dat zorgt zeker voor trots bij het trio. ,,De huidige mix van lokaal en nationaal is vooral goed. Het geeft ook vooral weer hoe we gegroeid zijn, in alle opzichten."

VEILIG Het betekent echter niet dat het 'jonge-hondengedrag' afgezworen is. ,,Nee hoor, we blijven een jong bedrijf met millennials dat af en toe uit de band springt en de boel flink wil opschudden. Maar dat heeft Barneveld ook nodig, vinden wij." Qua marketing wordt namelijk vaak gekozen voor 'veilig', zo is de constatering. ,,Dat heeft ook weer te maken met het feit dat veel ondernemers zich bezighouden met hun eigen passie en vaak niet weten wat er allemaal kan qua marketing." Van den Brink, Uyterwaal en Jansen maken liever andere dan veilige keuzes. Met een grote glimlach beëindigt Jansen het interview. ,,Met een beetje bravoure is niets mis."