• Pauw Media

'De eerste echte supermarkt in Barneveld'

BARNEVELD Precies 25 jaar geleden opende Albert Heijn de deuren van het filiaal aan de Burgemeester Kuntzelaan in Barneveld. Reden voor een feestje. Daarom staat zaterdag 20 mei alles in het teken van het jubileum.

Cees van Dijk

,,Deze dag laten we natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan", zegt Addy van de Bovenkamp, sinds anderhalf jaar supermarktmanager. ,,Rond en in onze winkel organiseren we diverse activiteiten voor kinderen, we schetsen een beeld van 'toen en nu', er is een proeverij en klanten kunnen op de foto met onze hamster, de mascotte van de bekende hamsterweken".

,,Albert Heijn had al veel langer een zelfbedieningswinkel in Barneveld", haast Gerrit Hendriksen te melden als hij tijdens een drukke vrijdagochtend even tijd vindt om wat herinneringen op te halen. Hendriksen kan het weten, want hij werkt inmiddels bijna vijftig jaar bij de supermarktketen. ,,Eigenlijk waren we de eerste echte supermarkt in Barneveld. We begonnen in een houten noodgebouw in de Jan van Schaffelaarstraat. Later zijn we verhuisd naar het Gowthorpeplein. Sinds 25 jaar zijn we gevestigd op deze locatie. Oh ja, we hebben hier het complete interieur van de winkel ook nog een keer een kwart slag gedraaid, omdat dit efficiënter was en we steeds meer producten in de schappen kregen."

ZELFSCAN In de achterliggende periode heeft hij het nog meer zien veranderen. ,,Ons assortiment is fors uitgebreid en we hebben nu een verscheidenheid aan artikelen in de winkel. Ook is de techniek in de loop der jaren voortdurend gemoderniseerd. Destijds hadden we bijvoorbeeld niet kunnen bedenken dat klanten met een zelfscan of zelfs met een scanner op hun mobiele telefoon door de winkel zouden lopen. Nu is dat heel normaal, hoewel we nog steeds de enige supermarkt in Barneveld zijn waar dat mogelijk is."

Zijn collega Natasja van Zoeren valt hem bij. Zij werkt inmiddels een kwart eeuw bij Albert Heijn. ,,Niet alleen bakken we nu veel meer verschillende soorten brood af, ook is er bijvoorbeeld een breed assortiment exotisch eten." Volgens haar was een aantal jaren geleden de introductie van kant-en-klaar maaltijden en gesneden groente een van de meest ingrijpende veranderingen. "Daar moesten onze klanten wel even aan wennen, maar nu is het niet meer weg te denken."

BIOLOGISCHE PRODUCTEN ,,We zijn altijd voorloper geweest bij de introductie van nieuwe diensten en artikelen', zegt Van de Bovenkamp. ,,Op dit moment zijn we bijvoorbeeld de grootste aanbieder van biologische producten. Kwaliteit staat daarbij bovenaan. Dat is ook waar klanten op rekenen, een A-merk voor een redelijke prijs. En ze verwachten, terecht, optimale service. Zo doen we er bijvoorbeeld alles aan om op drukke momenten, zoals nu, extra capaciteit bij de kassa's in te zetten zodat de mensen niet lang in de rij hoeven te staan."

Wat volgens Van den Bovenkamp en zijn collega's in al die jaren niet is veranderd is de indrukwekkende vrijgevigheid van de klanten. ,,Verschillende keren per jaar organiseren we acties voor een goed doel. Zo doneren we regelmatig aan de Voedselbank, kunnen klanten hun emballagebonnen aan wisselende goede doelen schenken, geven we speelgoed aan Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede en zamelen we voor de stichting Dorcas twee dagen per jaar voedselpakketten. Die worden gedistribueerd in voormalige oostbloklanden en in Afrika. Iedere keer valt ons op dat onze klanten daar een forse bijdrage aan leveren. In Nederland staan we daarmee aan de top."