• Pauw Media

'Ik ben zo geruisloos mogelijk vertrokken'

BARNEVELD Zo geruisloos mogelijk vertrekken. Dat deed Ton van Huis eerder dit jaar bij Interhiva. Hij verkocht aan het begin van dit kalenderjaar zijn aandelen van het Barneveldse bedrijf aan Melspring, een dochteronderneming van de Franse Olmix Groep, dat wereldwijd meer dan dertig bedrijven telt. ,,Dit was voor alle partijen de beste oplossing."

Edward Doelman

Van Huis koos er bewust voor om Interhiva te verkopen. ,, Ik heb een heel mooie tijd gehad met Interhiva, met name de vijftien jaar die ik samen met mijn goede vriend en mede-eigenaar Karel Hubert heb gehad waren onvergetelijk. Na zijn overlijden begin 2015 was voor mij het echte plezier een stuk minder. Dat reflecteerde uiteraard ook op het bedrijf. Daarnaast worstelde ik met serieuze gezondheidsproblemen dus het verkopen was een logische maar moeilijke stap." Volgens Van Huis was verkoop aan Melspring voor alle partijen de ´beste oplossing´.

GOED GEVOEL ,,Het personeel behield hun baan, het bedrijf kreeg mooie perspectieven voor de toekomst en ik kon als grootaandeelhouder op een positieve manier uit het bedrijf stappen. Ik heb dus een goed gevoel overgehouden aan deze verkoop. De nieuwe eigenaren zijn goede ondernemers en zijn in staat door de schaalvergroting het bedrijf verder te laten groeien."

COLD TURKEY Daarna begon het loslaten. ,,Veel relaties van het bedrijf waren ook vrienden en het was voor mij dan ook juist moeilijk om daar afscheid van te nemen. Ik heb er voor gekozen om zo geruisloos mogelijk te vertrekken."

Dat deed Van Huis op de 'cold turkey-manier'. ,,De markt goed informeren en vervolgens min of meer verdwijnen. Volgens mij de beste manier om de handel onverstoord te laten doorgaan. Emotioneel is het niet de gemakkelijkste weg, maar zakelijk gezien wel een goede."

Na veel gereisd te hebben in Europa en Azië heeft Van Huis dit hoofdstuk afgesloten. Inmiddels is de Barnevelder weer aan het werk als adviseur voor ondernemers. ,,Ondernemers hebben regelmatig behoefte aan advies op de vierkante centimeter. Ik word bijvoorbeeld ingeschakeld op het moment dat er een vraagteken ontstaat in de strategie van een bedrijf of wanneer er behoefte ontstaat aan een second opinion, bijvoorbeeld op het gebied van sales en marketing. Mijn ervaring is dat ondernemers het heel plezierig vinden om in kortlopende trajecten met elkaar te sparren. Voor mij heel leuk en uitdagend werk dat precies past in wat ik leuk vind."

FOUNDATION Daar hoopt Van Huis na de jaarwisseling mee verder te gaan. Daarnaast is hij nauw betrokken bij de oprichting van de internationale 'One Cent Foundation', waar hij veel energie in wil stoppen. ,,Ik kan er op dit moment nog weinig over kwijt, maar in de loop van volgend jaar worden de plannen wereldkundig gemaakt", belooft hij.