• Pauw Media
  • Pauw Media

'Koffieautomaat is de waterput van vroeger'

VOORTHUIZEN Job van Vliet van Fortune Coffee in Voorthuizen raakt niet uitgepraat over koffie. ,,Ik dronk dagelijks twaalf bakjes koffie, maar dat beïnvloedt je smaakpapillen'', vertelt Job. ,,Nu drink ik minder koffie, want ik wil de koffie kunnen proeven als ik een automaat installeer.''

Frida Noordzij

Bij de opslag van Fortune Coffee in Voorthuizen is het gezellig druk. De bussen van medewerkers Arend de Graaf, Alinda van de Hoorn en Teus Veldhuizen worden zorgvuldig geladen voor een nieuwe dag. ,,Elke morgen ontmoeten we elkaar met 'Eerst Koffie', onze slogan'', vertelt Job van Vliet (34). ,,Het is heerlijk om als allround smaakmaker je klanten steeds opnieuw blij te maken met onze heerlijke én eerlijke producten.''

LEZINGEN De franchise ondernemer nam op 1 januari 2016 het stokje over van zijn broer Wilco, die Fortune Coffee regio Veluwe in 2005 heeft gestart. Job bruist van het enthousiasme en heeft nieuwe ideeën voor het bedrijf. Het liefst zou hij behalve de koffieproeverijen die er nu al gegeven worden, extra persoonlijke service willen bieden. ,,Ik denk aan lezingen over koffie. Bijvoorbeeld op de werkvloer, waar ik werknemers inspireer met onze koffie.''

Net als dat iedereen zijn koffie anders drinkt (zwart, zoet, met melk), lopen de smaken op de werkvloer ook zeer uiteen. ,,De koffiesmaak van elke klant is uniek. Onze automaten staan dan ook overal anders afgesteld. De klant bepaalt wat hij drinkt, niet ik. Wij helpen wel bij het vinden van die smaak. Daarom doen we met veel klanten eerst een koffieproeverij. Met verschillende smaken en melanges creëren we een smaak die het beste bij hun past.''

TRENDS Job ziet verschillende trends voorbijkomen. Op dit moment wordt er vooral naar 'verse' bonenkoffie gevraagd. ,,Veel medewerkers hebben thuis een bonenmachine staan en verwachten diezelfde kwaliteit koffie ook op de werkvloer. Dat is echt iets van deze tijd: wat mensen thuis beleven, willen ze ook op hun werk beleven. En ondernemers vragen zich tegelijk af: Wat kan ik aan mijn personeel geven, zodat zij blij zijn met de koffie? Wij helpen bedrijven om daar een weg in te vinden, zodat alle partijen tevreden zijn. Die persoonlijke service maakt dit werk leuk. Ik ben geen verkoper, maar een smaakmaker en inspirator.''

Dat verse bonenkoffie het lekkerst is, zoals vaak wordt gedacht, wil Job niet direct beamen. ,,Het draait daarbij vaak om een stuk beleving. Wij leveren ook vriesdroogkoffie. Dat is een minder populaire koffie, maar minstens zo lekker. Ook dit is echte koffie, maar wordt veel sneller bereid.''

KRITISCH Een andere trend is dat mensen steeds vaker kritisch zijn in de producten die ze kopen. ,,Klanten willen weten waar onze koffie vandaan komt'', vertelt Job. ,,Voor een deel weet je dat, maar nooit voor de volle honderd procent. Maar dat is wel de toekomst; iedereen is bewuster en de koffie moet een verhaal hebben.'' Om klanten een volledig verhaal te kunnen geven, heeft Fortune Coffee een project ontwikkeld in Oeganda. ,,Arme boeren krijgen daar de kans om koffieboer te worden. Straks kunnen we dus Oegandabonen leveren, uit ons eigen project.''

Dat koffie meer dan koffie alleen is, blijkt ook uit de mogelijkheid om het uiterlijk van de automaat te personaliseren. ,,Bijvoorbeeld met het logo van het bedrijf erop. Of een ontwerp dat vragen oproept bij de klant. Een gesprek is dan vaak al snel geopend. Zet de automaat ook niet in de keuken, maar op de werkvloer. Het is de waterput van vroeger. Iedereen komt er, daar worden de beste verhaal verteld. Koffie is de smeerolie voor de bedrijfscultuur. Daar mag best meer aandacht voor komen.''