• Pauw Media

'Met een webshop bedien je een nieuwe doelgroep'

BARNEVELD ,,Een webshop is geen aanvulling op een winkel, maar een totaal ander bedrijf. De benadering is anders." Adriaan Guldie spreekt uit ervaring. Hij runt drie Guldie verf- en behangwinkels in Barneveld, Hoevelaken en Ede. Én inmiddels meer dan tien webshops onder de naam Colorstore.nl.

Guldie somt de verschillen tussen een online en fysieke winkel op: ,,Er geen fysieke klant. Mensen verwachten scherpere prijzen. En het logistieke deel, marketing en het verpakken, is een heel andere tak van sport."

Voor Guldie was het vijf jaar geleden een bewuste keuze om een webshop te starten. Door de crisis nam de vraag af, terwijl het aantal concurrenten toenam. ,,We concurreerden niet alleen meer met verfwinkels, maar ook met bouwmarkten en online verkopers. We zochten naar nieuwe manieren om die slag te winnen. Vanuit onze winkels bedienden en bedienen we heel duidelijk de regio. Via webshops kunnen we nieuwe klanten in heel Nederland en zelfs het buitenland bedienen." Dat was dan ook de reden dat hij de introductie van zijn webshop min of meer stilhield in Barneveld. ,,Online was een middel om te groeien, maar het moest de winkelomzet niet in de weg staan. Ik geloof er niet in dat je met een goed draaiende winkel een webshop nodig hebt. Dan is een goede showsite voldoende. Het is een ander verhaal als je inzet op een nieuwe doelgroep."

NIEUWE EXPERTISE De eerste webshop was vijf jaar geleden Kinderbehangshop.nl. ,,Omdat dit een leuke niche was en met vijftig behangcollecties goed was op te zetten." Guldie merkte in die tijd dat hij leveranciers soms zelfs voor was met zijn ideeën. ,,Veel merken hadden nog geen productfotografie beschikbaar. Uit noodzaak zijn we zelf maar producten op de foto gaan zetten en ons gaan verdiepen in fotobewerking." Hij merkte ook dat het online deel goed te combineren viel met het offline deel. ,,Bestellingen leveren we gewoon vanuit de drie winkels. Zo vervoeren we verf en behang vanuit Barneveld en Ede. Bestel je een spuitbus, dan komt die uit Hoevelaken. We hebben wel de voorraad aangepast."

Verder worden de webshops nog steeds grotendeels gerund door eigen medewerkers. ,,Iedereen heeft een webshoptaak, naast de taken in de winkels. Het maakt het werk afwisselend en efficiënt. Zo is er iemand die social media bijhoudt. Er is iemand verantwoordelijk voor de buitenbeitsshop. Enzovoort. Het is belangrijk dat diegene die de kar trekt alles van het technische deel af weet, maar ook van marketing. Ik heb me verdiept in AdWords, adverteren via Google, en weet hoe ik campagnes opzet om mijn websites online te promoten. Al gaan we binnenkort met een externe partij samenwerken om dit deel te professionaliseren. Je kunt het bij een webshop zo gek maken als je wilt, maar ik vind het belangrijk dat het wel wat oplevert."

ONLINE IS SPECIALISEREN De Colorstore-webshops zijn ingericht volgens een Cool Blue-achtig model. Onderverdeeld in producten: zo is er een Kinderbehangshop, Voordeelbehangshop, Voordeelverfshop en een Spuitbussenhop. ,,Online zoeken klanten nóg gerichter en kun je veel specialistischer inspelen op een concrete vraag. Eigenlijk is het maar vreemd hoe het in een winkel werkt: je staat kinderbehang uit te zoeken en tien meter verderop kun je een keuze maken uit verschillende soorten buitenbeits."

Ook via het online kanaal heeft Guldie een manier gevonden om dienstverlening persoonlijk te maken. ,,Bij elke bestelling voegen we gebruiksinstructies en -tips toe, een kaartje dat door een kunstenaar is gemaakt en bij bestellingen voor kinderen een zakje snoep."

Een leuk gebaar, maar hoe weet hij of de klant dat ook daadwerkelijk waardeert? In een winkel staan medewerkers dagelijks in direct contact met klanten, maar hoe weet je of je online de taal van de klant spreekt? ,,Dat weet je niet van tevoren. Het is vooral veel uitproberen en daarvan leren. We zien wel dat veel klanten na een geslaagde aankoop later weer een koop via een van de websites doen." Alsnog blijven er vragen staan. ,,Onze Buitenbeitsshop doet het enorm goed. Dan verwacht je dat dát ook geldt voor de Binnenbeitsshop, maar dat is verrassend genoeg helemaal niet zo. Misschien is het dan toch slimmer om sommige webshops te combineren."

IMAGO´S SAMENBRENGEN Op dit moment is Guldie zijn winkels en webshops aan het integreren. Het is een middel om enerzijds af te rekenen met een duur imago dat verf- en behangwinkels - ,,ten onrechte" - nog wel eens hebben. En anderzijds met een goedkoop imago dat mogelijk kleeft aan webshops. Zijn webshop- en winkelprijzen zijn nu hetzelfde. Het levert voor Guldie een nieuwe uitdaging op: ,,Voor een aantal assortimentsgroepen in de winkel hebben we de prijs verlaagd, daarop pakken we minder marge. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze stap op de langere termijn het meest oplevert."

Wat hij bij het opzetten van de webshops namelijk heeft geleerd: ,,Je moet uit je hoofd zetten dat je de goedkoopste kunt zijn. Er is altijd wel iemand die goedkoper is. Onze prijs is weliswaar scherp, maar onze kracht is toch met name de grootte van ons assortiment. Inmiddels staan er 30.000 artikelen online, zelfs van merken die nergens anders online te verkrijgen zijn."

LOKAAL PROFITEREN Hoewel Guldie met zijn webshops klanten door heel het land en zelfs tot over de landsgrenzen bedient, ziet hij ook een online toekomst weggelegd voor Barneveld zelf. In de vorm van samenwerking tussen meerdere winkeliers. ,,Hoe mooi zou het zijn als we met een aantal ondernemers een eigen bezorgdienst starten? De logistiek blijft bij webverkoop een van de grootste uitdagingen. Wanneer we samenwerken kunnen we logistieke kosten delen. En het wordt zelfs mogelijk om op de dag zelf te bezorgen in onze regio. Zo kunnen we elkaar helpen groeien."

Dit artikel verscheen deze week in eco-magazine De online klik