• Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel
  • Bram van den Heuvel

'Nog lang smaakmaker blijven in Barneveld'

BARNEVELD Altijd met smaken bezig. Dat zijn Jaap en Aukje van der Veer. Maar dat 'altijd' moet een onsje minder worden. Zonen Lammert en Remco smeden inmiddels plannen om 'Echte Bakker van der Veer' voort te zetten. Welke ambities leven er?

Edward Doelman

Na 27 jaar in Barneveld is de Friese tongval er nog steeds. Gelukkig maar, want Aukje en Jaap van der Veer verloochenen hun afkomst niet. Friezen staan bekend om hun nuchtere blik, kalmte, vastberadenheid en hun instelling. Ze zijn nooit te beroerd om hun handen te laten wapperen. Het 'kippenvelinitiatief' van Jaap van der Veer, waarmee later deze maand geld wordt ingezameld voor de boeren die getroffen zijn door het fipronil-schandaal, spreekt boekdelen.

Ook Aukje, door haar de 'moeder van het bedrijf' genoemd, laat graag haar hart spreken. ,,Soms vertegenwoordig ik de stichting welzijn en zorg", zegt ze met gevoel voor humor. Ze doelt op de contacten met klanten in de bakkerij. Bij Aukje worden zorgen gedeeld en harten gelucht. ,,Als het hier spitsuur is, dan is een praatje soms lastig, maar als er ruimte en behoefte aan is, dan is een praatje altijd leuk. Dat hoeft niet altijd een zwaar onderwerp te zijn, dat kan ook gewoon over het weer gaan. Maar ik merk dat steeds meer ouderen eenzaam zijn. Waarom zou ik dan niet luisteren naar hun verhalen? Een bakkerij heeft ook een sociaal-maatschappelijke functie."

VERANDERINGEN Sinds 1990 vervult Aukje die rol met verve. Destijds verhuisde het Friese paar naar Barneveld, waar de sprong naar het ondernemerschap gewaagd werd. Zij namen de bakkerij van Rinus en Greetje Zegers aan de Gowthorpestraat over. De jaren ervoor hadden Jaap en Aukje in de bakkerij van Aukje's vader gewerkt. Sindsdien veranderde er veel, met de verbreding van het assortiment die het meest in het oog springt. Van wit, bruin en meergranen brood naar een veelvoud aan soorten en smaken. Hetzelfde is van toepassing op gebak. De Van der Veers hadden geen moeite met die veranderingen. ,,Het ambacht, bezig zijn met smaaksensaties, is niet veranderd."

BALANS Dat gaat ook niet veranderen nu Lammert en Remco een wat prominentere rol krijgen in de bakkerij. Jaap (57) en Aukje (55) willen een stapje terug doen. ,,Veel mensen beseffen niet dat een bakkerij zes dagen in de week knallen is, de druk staat er altijd op, zeker ook achter de schermen. Een werkweek houdt niet op bij veertig uur", schetst Aukje. Naast het gezicht van de winkel houdt ze het reilen en zeilen achter de winkel ook in de gaten. Inpakken, bezorgen, bestellingen aannemen, gebak opspuiten; altijd ziet ze werk voor zichzelf. ,,Daar wil ik een betere balans in vinden. Ik wil vaker een middagje vrij nemen om bijvoorbeeld op ons kleinkind te passen."

Haar man Jaap heeft die vrije rol al min of meer. Natuurlijk is hij nauw betrokken bij de dagelijkse gang van zaken in zijn bakkerij, maar Jaap houdt zich vooral bezig met productontwikkeling. ,,Innovatie is voor ieder bedrijf belangrijk, dus ook voor ons. Nieuwe producten en smaken ontwikkel ik graag. Producttrainingen, het bezoeken van beurzen; dat brengt mij op ideeën die ik dan verder wil ontwikkelen." Een voorbeeld is het zwarte hamburgerbroodje, dat Van der Veer samen met een restaurant ontwikkelde. ,,De black angus burger, speciale hamburger afkomstig van het koeienras, is populair geworden in Nederland. Vlees en brood, in kleur en beleving, vallen met dit pikzwarte broodje samen."

INNOVATIES Jaap blijft zich de komende jaren bezighouden met de innovatietak van hun bakkerij. Hij heeft daar veel plezier in. ,,Ik denk nou eenmaal in smaken en kleuren." Aan de andere kant is er ook de wens om van het leven wat meer te genieten met zijn vrouw Aukje. ,,We willen wat vaker op vakantie gaan of een dagje er tussen uit."

Die mogelijkheden dienen zich aan, zeker sinds afgelopen zomer hun zoon Remco de bakkersgelederen versterkte. Daarmee volgt hij zijn broer Lammert, die al enkele jaren binnen de bakkerij werkt. De overstap van Remco komt op een mooi moment, zo leggen Jaap en Aukje uit. ,,We waren op een leeftijd beland dat we gingen nadenken over de toekomst van de bakkerij, ook omdat het ons goed lijkt te investeren in het bedrijf. Maar voor wie doe je dat dan? Met de komst van Remco is er ineens wat meer duidelijkheid gekomen. Daar zijn we blij mee, al waren we ook verrast."

Want dat Remco interesse had in de zaak van zijn ouders, was allesbehalve een uitgemaakte zaak. Zelf geeft hij ook toe dat hij een 'omweg' gemaakt heeft. ,,Maar het ondernemende heeft wel altijd in mij gezeten." Daar is geen woord van gelogen. Al op zijn vijftiende bouwde Remco websites in opdracht van ondernemers. Ook hield hij zich bezig met de ontwikkeling van apps voor op de smartphone. ,,Ik heb een tijdje een eigen bedrijfje gehad. Uiteindelijk ben ik gaan werken bij Van Delen Telecom."

TOEKOMST Maar die job verruilde hij dus afgelopen zomer voor de bakkerij. ,,We hebben het er met zijn vieren over de toekomst gehad en ik kwam er min of meer achter dat ik hier, met m'n broer, mijn toekomst voor me zie", zegt Remco. De routes van de bakkerszonen verschillen wel duidelijk. Terwijl Remco van de digitale, snelle oplossingen is, koos Lammert ervoor in de bakkerij van zijn ouders te gaan werken. Lammert houdt van het ambacht. ,,Twee broers in een combinatie van een vakidioot en iemand die erbuiten staat, dat is uniek. Daarmee vullen we elkaar mooi aan", is de overtuiging van beiden.

Liefde voor het ambacht alleen is niet namelijk niet voldoende, zo weten Jaap en Aukje. ,,Een bakkerij is ook bedrijfskunde, waar marketing, personeelsbeleid en innovatie minstens zo belangrijk zijn. Remco heeft dat in zich, terwijl Lammert de liefde voor het vak meebrengt. Het is de bedoeling dat daar een mooie cocktail uit voortvloeit." Inmiddels is Remco een paar maanden werkzaam in de bakkerij, wat in feite neerkwam op een ontgroening. ,,Al van jongs af aan liep ik hier rond, maar ik had mij nooit gerealiseerd hoe intensief een bakkerij is. Het bakken is een continu proces, dat midden in de nacht van start gaat en 's avonds pas na sluitingstijd voor hooguit een paar uur stil ligt. De druk is hoog. Gelukkig hebben we een goed team staan, waar we erg trots op zijn."

IDEEEN JONGE GARDE Tegelijkertijd heeft hij daar ook eigen gedachten bij, zo lacht hij. ,,Kom maar op met die ideeën", moedigt vader Jaap hem aan. ,,Het is alleen maar goed dat de jongere generatie kritisch meedenkt en -beslist. Ik denk dat je als oudere ondernemer snel met wat bedrijfsblindheid te maken krijgt." Ideeen van de jonge garde worden dus serieus genomen. Een mooi voorbeeld ervan is de WhatsApp-service die Echte Bakker van der Veer ruim twee jaar geleden begon. Remco introduceerde dit idee, dat een schot in de roos bleek. ,,Zo zien wij allerlei kansen om de bakkerij van nieuwe impulsen te voorzien."

Gedetailleerde plannen zijn er nog niet uitgestippeld; de drukste tijd van het jaar staat voor de deur. Sinterklaas, Kerst en de jaarwisseling slokken veel tijd op. Maar duidelijk is dat, nadat de winkel afgelopen voorjaar al een nieuwe uitstraling kreeg, achter de schermen een vernieuwingsslag op de planning staat. ,,Het ambacht verandert niet, maar we kunnen wel slimmer gaan werken. Veel apparatuur is ook verouderd", weet Remco.

NIEUWE INRICHTING Globaal is het plan om de bakkerij helemaal opnieuw in te richten. ,,Door werkprocessen te verbeteren en bijvoorbeeld ovens en rijskasten op andere plaatsen te situeren, kunnen we efficiënter gaan werken. Onze capaciteit gaat daardoor ook omhoog. Dat is ook belangrijk om weer een stukje groei te realiseren", zo legt het viertal uit. Ook de aanschaf van nieuwe energiezuinige apparatuur staat op hun lijstje, net als de wens tot het vergroten van de vries- en koelruimte. ,,De bakkerij zal een complete metamorfose ondergaan en opnieuw logistiek ingedeeld worden."

Wanneer dit gerealiseerd gaat worden is nog niet precies bekend. Het viertal mikt op het nieuwe jaar. ,,We zijn er in geval serieus mee bezig, net zoals we weer werken aan nieuwe producten. Zo komen we in december met luxe kerstcake en voor de jaarwisseling zijn we ook nog bezig met iets bijzonders. Maar dat willen we nog niet aan de grote klok hangen", knipoogt Jaap. Samen met Aukje is hij tevreden met de recente ontwikkelingen. ,,We weten waar we straks in investeren. We doen dat zodat onze jongens nog lang smaakmaker in Barneveld kunnen blijven."

,,Maar wij oudjes blijven gewoon werken, hoor", benadrukt Aukje tenslotte. De Friese inborst van handen uit de mouwen steken, gaat tenslotte niet zomaar verloren. ,,We gaan mogelijk wat minder werken en de jongens de ruimte geven, maar wij stoppen voorlopig niet. Het werk in en achter de winkel is nog veel te leuk."