• Linda van den Burg Fotografie
  • Linda van den Burg Fotografie
  • Linda van den Burg Fotografie
  • Linda van den Burg Fotografie

Smaakmaker op internet

BARNEVELD Wat zeven jaar geleden begon als een ondernemend experiment is voor Bettine van der Welle - van Schoonhoven (36) uitgegroeid tot serious business. Met Hetmandenhuys.nl, specialist in rieten en rotan artikelen, is de Barneveldse succesvol in Nederland en België. De Duitse markt lonkt.

Geertjan Jansen

De bladeren vallen van de bomen en dat betekent topdrukte bij webshop Het Mandenhuys. ,,Mensen gaan weer binnen leven en willen het gezellig maken in huis. Dat zien we duidelijk terug in het aantal bestellingen´´, zegt Bettine enthousiast.

De Barneveldse heeft dan ook groot ingekocht. Een enorme container vol handgemaakte producten is per schip onderweg van Java (Indonesië) naar Barneveld. Binnenkort wordt de container na een reis van vier weken afgeleverd bij het magazijn op Harselaar en kunnen de voorraden weer worden aangevuld. Rieten manden, stoelen, tafels, lampenkappen, dierenmanden, manden voor kerstpakketten en ga zo maar door. ,,We hebben het grootste assortiment rieten en rotan artikelen van Nederland´´, vertelt de Barneveldse met enige trots.

GEEN GROTE RISICO'S Terug naar 2010. Bettine werkt op dat moment al negen jaar als reisadviseur bij een reisbureau in Veenendaal. Met plezier. Toch laat die ene vraag haar niet los. Hoe is het om zelf ondernemer te zijn? Ze trekt de stoute schoenen aan en vraagt een bevriende ´internetgoeroe´ om raad. Zijn advies na enig onderzoek: 'Haak in op een trend en ga de populaire rieten fietsmanden verkopen'. Bettine en haar man James zijn enthousiast, maar ook voorzichtig. ,,We wilden het simpel houden en zeker geen grote risico's nemen.'' James bouwt in de avonduren maandenlang aan een webshop, Bettine legt ondertussen contact met een mandenleverancier en samen turnen ze de zolder om tot magazijn. Hetmandenhuys.nl is geboren.

Het experiment loopt al snel volledig uit de hand. De bestellingen stromen binnen en de Barnevelders moeten alle zeilen bijzetten. Na een half jaar huren ze al een magazijn aan de Gildeweg en de lancering van een nieuwe, professionelere webshop laat niet lang op zich wachten. Ook wordt het assortiment uitgebreid. ,,De rieten fietsmanden bleven tot onze verrassing populair, maar we vonden het wel leuk om ook meubels en andere soorten manden te gaan verkopen.´´

SPANNENDE STAP Drie jaar later stopt Bettine als reisadviseur en richt ze zich volledig op Het Mandenhuys. ,,Een spannende, maar noodzakelijke stap´´, concludeert de Barneveldse. ,,Het werd te druk, ook in combinatie met de zorg voor Katie (9) en Sarah (5).´´ Als de kinderen op school zitten, handelt Bettine tegenwoordig bestellingen af, houdt ze de voorraden op peil en bezoekt ze beurzen. Ook in de avonduren steekt ze veel tijd in haar bedrijf. ,,Veel mensen hebben een romantisch beeld bij een webshop, maar het is gewoon heel hard werken. Klanten komen niet aanwaaien...´´ Wel heeft de Barneveldse de tijd mee: natuurproducten riet en rotan (gemaakt van een harde soort liaan, red.) zijn gewilder dan ooit. ,,De artikelen worden steeds hipper en het leuke is dat ze vrijwel in elke interieurstijl passen. Of mijn huis een soort showroom is? We wisselen nog wel eens van stoelen en accessoires..haha. Ik ben gek op inrichten.´´

De klantenkring van Het Mandenhuys groeit snel. Inmiddels vallen de producten ook bij onze zuiderburen in de smaak en zelfs in Frankrijk, waar Bettine laatst wasmanden leverde aan een grote hotelketen. Duitsland is de volgende stip aan de horizon. ,,Momenteel volg ik een cursus Duits, want zonder een goede beheersing van de taal ben je nergens.´´

DE KRACHT VAN INTERNET ,,Het internet biedt natuurlijk onbegrensde mogelijkheden´´, verklaart de Barneveldse haar succes. ,,Je kunt vrij eenvoudig een groot publiek bereiken, maar ook bij een webshop blijft persoonlijk contact erg belangrijk. Mensen bellen toch vaak even op met vragen. Dat klantcontact blijft voor mij het leukste wat er is. Sommige klanten sturen een berichtje dat ze erg blij zijn met hun aankoop, dat is erg gaaf. Maar het geeft ook een kick als je een klacht naar tevredenheid kunt oplossen, want ook bij ons gaat natuurlijk wel eens wat mis.´´

BARNEVELD CENTRUM Hoewel ze een echte internetonderneemster is, koopt Bettine zelf zoveel mogelijk in fysieke winkels in Barneveld. ,,Sommige mensen vinden dat tegenstrijdig, maar ik gun het de lokale winkeliers. Het centrum van Barneveld moet aantrekkelijk blijven en daarin heb je als inwoner ook een verantwoordelijkheid. Over het algemeen vind ik de service in ´onze´ winkels goed, maar er zijn er ook waar je nog niet eens wordt begroet. Dan denk ik ´je moest eens weten hoe snel mensen voor online shoppen kiezen´.´´

CONCURRENTIE Zelf peinst Bettine er niet over om een stenen winkel te openen in Barneveld. ,,De contacten met de klanten zou ik erg leuk vinden, maar zakelijk gezien is het een flinke investering. Je gaat winkelhuur betalen, moet extra personeel aannemen... Dan investeer ik liever in een Duitse webshop en in een medewerker die helpt met de afhandeling van online bestellingen.´´ Dat laatste is hard nodig, want het einde van de groei is nog niet in zicht. Naast extra mankracht voor het afhandelen van bestellingen staat ook een bezoek aan Java op het wensenlijstje van Bettine. Daar kan ze met eigen ogen zien hoe haar producten worden ontwikkeld en nieuwe inspiratie opdoen. Dat moet ook, want de concurrentie ligt op de loer. De onderneemster maakt zich daar niet druk om. ,,Dat houdt het leuk en zorgt ervoor dat je scherp blijft.´´

Is haar ondernemersdroom met Het Mandenhuys in vervulling gegaan? Deze vraag kan Bettine volmondig met 'ja' beantwoorden. ,,Het is hard werken, maar ik doe wat ik wil en hoef met niemand te overleggen. Die vrijheid vind ik heerlijk.´´