• Heliflight.nl

'Spoorvervoer nu nog te duur'

BARNEVELD De firma Agro Merchants Barneveld staat 'zeker positief' tegen een eventuele komst van een railterminal naar Barneveld. Er moet echter nog wel heel veel gebeuren, wil het koel- en vriesopslagbedrijf er op termijn daadwerkelijk gebruik van maken.

Jannes Bijlsma

Vorige week ontstond er in de Barneveldse gemeenteraad verwarring rond de Amerikaanse koelvriesgigant Agro Merchants, die tot afgelopen zomer als Harthoorn Coldstores door het leven ging. Was het bedrijf, gevestigd aan de Nijverheidsweg in Barneveld, nu wel of niet geïnteresseerd om ooit gebruik te gaan maken van een railterminal? VVD-fractievoorzitter Paul Vos meende, na een telefonisch gesprek met het bedrijf, dat het bedrijf nog veel voorbehoud maakte. Volgens wethouder Gerard van den Hengel (ook VVD) had de gemeente ook met de directeur gesproken en was hij op basis van dat gesprek 'nog gemotiveerder' om door te gaan met de plannen rond de terminal.

WEL HÉÉL POSITIEF Op een lijstje bedrijven dat mogelijk geïnteresseerd zou zijn in een railterminal, dat vorige week rondzong op het gemeentehuis, stond dat Agro Merchants zo ongeveer de helft van het totale volume op de toekomstige railterminal voor zijn rekening zou nemen. ,,Ik ben positief ingesteld, maar dat is wel héél positief", aldus woordvoerder Jan Harthoorn tegen deze krant. ,,Op zichzelf ben ik best enthousiast over dit mooie Barneveldse initiatief, maar we zijn als bedrijf nog voorzichtig. Laat ik het zo zeggen: puur vanuit onze business bezien zou ik nu niet in een railterminal durven te investeren."

TE DUUR De randvoorwaarden moeten goed zijn, wil het bedrijf ooit zijn ingevoerde koelvriesproducten per spoor gaan vervoeren die nu nog over de weg worden getransporteerd. En dat zijn ze nu nog niet. ,,Op dit moment is spoorvervoer gewoon duurder dan wegvervoer. Afhankelijk van welke ondernemer je spreekt, is het tussen de tien en veertig procent duurder. En uiteindelijk kiezen ondernemers vooral voor de goedkoopste optie. Dat wil niet zeggen dat dit over een aantal jaren nog zo is. Er zijn signalen dat dit kan veranderen. De afgelopen acht jaar hebben opdrachtgevers vooral 'geknepen' op de transportkosten. De tijden veranderen nu, met de economische groei. Maar op dit moment is het spoor nog te duur."

CONTAINERDEPOT Behalve de kosten moet ook de logistieke afwikkeling van het product op de railterminal kloppen, aldus Harthoorn. ,,Nu is het zo dat als een container vanuit de haven die bij ons wordt afgeleverd, binnen een dag weer kan worden teruggebracht over de weg. Dat moet straks bij de nieuwe railterminal ook allemaal goed geregeld zijn. Hiervoor zou het goed zijn als er in de buurt van de railterminal een containerdepot wordt ingericht." Daarnaast doet het bedrijf momenteel onderzoek naar nieuwe mogelijkheden op de markt, waarvan de uitkomst mogelijk van invloed is op de afweging om wel of geen gebruik te maken van de terminal. ,,We bestuderen de mogelijkheid om zelf het vervoer van de producten, namens de klant, over te nemen. Het merendeel van onze klanten koopt op dit moment het transport zelf in. Wij onderzoeken of we die regiefunctie ook kunnen gaan aanbieden aan de klant, als onderdeel van ons totaalproduct. En dan kunnen we ook gaan kijken welke vorm van transport voor een bepaalde klant het interessantst is. De aanwezigheid van een railterminal in Barneveld werkt dan heel positief."