• Pauw Media

Woningmatch combineert vraag en aanbod

BARNEVELD Afwachten tot er zich een koper aandient? Dat past niet bij Westeneng Makelaardij. Vraag en aanbod op een eigentijdse wijze bij elkaar brengen. Daar gaat het om.

Cees van Dijk

Contact leggen tussen woningzoekers en woningverkopers, dat lijkt zo eenvoudig en vanzelfsprekend. Toch gebeurde dat te weinig. Daar wilde Westeneng Makelaardij verandering in brengen. Daarom bedachten Martijn Cluistra en zijn collega's 'Woningmatch'. Niet afwachten tot zich een potentiële koper aandient, maar in actie komen. „Zeker met de opkomst van internet zie je dat een woning die in de verkoop komt prachtig wordt gepresenteerd. Soms worden zelfs videobeelden getoond en kun je een virtuele wandeling door het huis maken", schets Martijn een situatie waarbij de presentatie steeds meer gaat bepalen of woningzoekers op een woning reageren.

INTERNET „Bijna zestig jaar geleden ging de grondlegger van onze makelaardij, de recent overleden 'opa Westeneng', met een papiertje op pad, waarop hij de wensen van woningzoekers en verkopers had genoteerd. Als de wensen en eisen overeenkwamen, bracht hij beide partijen bij elkaar", vervolgt Martijn. Dat beproefde concept had hij ook voor ogen toen hij 'Woningmatch' bedacht. „Eigenlijk is het principe hetzelfde gebleven, alleen maken we nu gebruik van hedendaagse mogelijkheden als e-mail, WhatsApp en een geavanceerd matchsysteem." Al direct na de lancering van 'Woningmatch' in oktober 2017 nam het aantal inschrijvingen indrukwekkende vormen aan, herinnert Ellen van Ekeren zich. Ellen is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij het makelaarskantoor en nauw betrokken bij de ontwikkeling van het concept. Volgens haar is het succes ervan te danken aan de relatieve eenvoud. „Zoekt iemand een woning, dan schrijft hij zich in en geeft z'n woonwensen aan. Daarna ontvangt hij ruim voor plaatsing op Funda exclusief per e-mail nieuw woningaanbod dat aan de eisen van de woningzoeker voldoet. Is er een match, dan volgt een bezichtiging. Als laatste stap brengen wij een transactie tot stand", legt zij uit.

WAARDEBEPALING Woningmatch is voortdurend in ontwikkeling. Nieuw in versie 2.0 is dat woningbezitters die verkoop overwegen, online een waardebepaling kunnen aanvragen. Zij ontvangen dan meteen een opgave van het aantal ingeschreven woningzoekers, van wie de woonwensen overeenkomen met hun woning én een schatting van de waarde van de woning. 

Zowel voor kopers als verkopers biedt ´Woningmatch' tal van voordelen, vindt Martijn. „Door onze efficiënte werkwijze kunnen we realistische tarieven hanteren, het verkoopsysteem bespoedigt het verkoopproces en verkopers profiteren van het meest actuele zoekersbestand. Voor woningzoekenden geldt dat zij altijd als eersten op de hoogte zijn van nieuw woningaanbod, want  gemiddeld brengen wij tussen de 30 en 40 procent van de beschikbare woningen in en rond Barneveld op de markt. Ander pluspunt is dat wij als lokale makelaar snel kunnen inspelen op de plaatselijke situatie en de mogelijkheden die zich voordoen."

VAKKUNDIGE MAKELAAR Tegelijk wijzen Ellen en Martijn op het belang van een persoonlijke benadering, want die staat bij Westeneng nog steeds hoog in het vaandel. Martijn: „Voor alles willen we laagdrempelig en toegankelijk zijn, want voor sommige mensen is het toch een ingrijpende stap om contact op te nemen met de makelaar. Tegenwoordig kun je bijna alles, dus ook de verkoop van je woning, via internet regelen. Wij vinden het belangrijk om mensen te wijzen op de toegevoegde waarde van een vakkundige makelaar. Daarom combineren we met 'Woningmatch' de moderne digitale technieken met onze lokale kennis en professie." Een gevleugelde uitspraak van ´opa Westeneng' luidde: ´Schoenmaker, blijf bij je leest'. Dat advies hebben Ellen en Martijn en hun collega's ter harte genomen toen ze ´Woningmatch' ontwikkelden. „Op dit moment staat de woningmarkt onder druk. Ook in Barneveld worden huizen al boven de vraagprijs verkocht. Door het huidige woningtekort zal deze situatie nog wel even blijven bestaan", verwacht Martijn. „Juist dan is een actieve, gerichte, maar bovenal persoonlijke aanpak essentieel", vult Ellen aan. „Met ons innovatieve concept, dat we voortdurend aanpassen en verbeteren, laten we zien wat dat in de praktijk betekent."

www.woningmatch.nl