• Lex van Lieshout ANP

Forse stijging aantal laadpalen Barneveld

BARNEVELD Het aantal laadpalen voor elektrische auto's is in het afgelopen jaar flink gestegen in Barneveld. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau Over Morgen.

Jannes Bijlsma

De gemeente behaalt een 'benchmarkscore' van 44,7. Die houdt in dat 44,7 procent van de gemeente is toegerust op de (semi)openbare laadbehoefte van bewoners die elektrisch (gaan) rijden tot en met het jaar 2020. In 2016 was de score nog 14,7, wat dus een stijging van dertig procent inhoudt. Hiermee scoort Barneveld landelijk gezien uitstekend en hoeft ze over het afgelopen jaar alleen de gemeenten Uitgeest (een stijging van 46,9), Amstelveen (40,5), Aalsmeer (32,3), Renkum (32,2), Binnenmaas (31,3) en Almere (30,5) voor zich te dulden.

Met deze score maakt Barneveld ook een reuzensprong op de ranglijst van alle gemeenten in Nederland, van 85 plaatsen. De gemeente neemt nu de 49ste positie in, van de 390 gemeenten die Nederland op dit moment telt. Provinciaal gezien presteren nog zes gemeenten beter dan Barneveld, waaronder Scherpenzeel. Die gemeente is de 'laadpalenkampioen' van Gelderland, met een score van 64,3, waarmee het landelijk op de veertiende positie staat. Bovenaan de lijst staan de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Tot 2016 telde de gemeente Barneveld nog vijf laadpalen. Vorig jaar kwamen daar achttien exemplaren bij. Elf daarvan werden betaald met geld uit subsidie van de Regionale Samenwerking Luchtkwaliteit, voor in totaal 33.000 euro. De overige zeven waren voor rekening van de gemeente Barneveld en er is nog budget voor 22 extra palen. Hiervoor trok de gemeente drieduizend euro per paal uit. ,,Het is nog niet te zeggen waar deze palen worden geplaatst", aldus gemeentewoordvoerder Bertil Rebel. ,,Plaatsing gebeurt namelijk op aanvraag."

De gemeente ziet ook een groei in het aantal laadpalen die zich op privé-terrein bevinden, maar wel publiekelijk toegankelijk zijn. Deze staan bijvoorbeeld in parkeergarages. tankstations of op horecalocaties. In 2016 kwamen er twintig van deze semi-openbare laadpalen bij.

Wie geen mogelijkheid heeft om een laadpaal op eigen terrein te plaatsen, kan via de gemeentelijke website gratis een laadpunt aanvragen. Om te bepalen op welke plek die moet komen, wil de gemeente de paal zo dicht mogelijk bij de aanvrager plaatsen. Maar ook houdt men rekening met zaken als parkeerdruk en bereikbaarheid.