• Heiko Imelman, de nieuwe directeur van BDUmedia: ,,Ik zie veel kansen voor lokaal nieuws.´´

    Pauw Media

Nieuwe directeur BDUmedia: 'We blijven bakens verzetten'

BARNEVELD Ideeën zijn er volgens Heiko Imelman genoeg. ,,Het is alleen de kunst om de juiste ideeën eruit te pikken", zegt de nieuwe directeur van BDUmedia. Imelman is sinds begin dit jaar actief bij het Barneveldse mediabedrijf.

Edward Doelman

Hij zit nog midden in zijn inwerkperiode. ,,Ik heb inmiddels veel nieuwe gezichten gezien, maar er zijn nog steeds veel collega's die ik niet ken", zegt Imelman, die formeel op 1 januari aan de slag ging. ,,Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er nauwelijks tijd is voor een echte kennismaking."

Imelman is de opvolger van Wiljo Klein Wolterink, van wie in december per direct afscheid genomen werd. Dit vanwege een 'diepgaand verschil van inzicht over het te voeren beleid', zo liet Henk van Esch, algemeen directeur van de Koninklijke BDU, destijds weten. Over de redenen van het vertrek van Klein Wolterink houdt Imelman zich op de vlakte. ,,Ik ben daar niet bij geweest en het is niet aan mij om daar over te oordelen."
Imelman, woonachtig in Moordrecht, komt over van de Telegraaf Media Groep (TMG). De BDU is voor hem niet helemaal een onbekend bedrijf: in het verleden was hij onder meer al werkzaam voor BDUprint.

ACHTERBLIJVEN In zijn nieuwe rol als directeur media ligt zijn focus onder meer op de lokale nieuwsmedia, een tak van sport waar het 'scherp aan de wind zeilen' is. Het nieuwslandschap verandert snel, zo schetst Imelman. ,,Dat heeft ook weer gevolgen op de adverteerdersmarkt, voor onze lokale kranten een belangrijke inkomstenbron. Al groeit de economie alweer een flinke tijd, we merken dat onze advertentie-inkomsten achterblijven. Dat heeft ook weer te maken met meer online concurrentie, bijvoorbeeld van Facebook en Google. Adverteerders kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Bovendien zijn ze voorzichtiger." Volgens Imelman ijlen de gevolgen van de economische crisis nog steeds na. ,,Ik heb het idee dat er een serieuze groep ondernemers is die nauwelijks profiteert van het herstel."

Met het doel ´het bedrijf toekomstbestendig maken´, zette de BDU de afgelopen jaren in op uitbreiding. Zo nam de Barneveldse uitgever in juni 2017 onder meer 47 titels van huis-aan-huisbladen van de Telegraaf Media Groep over. ,,Ik denk dat het verstandig is geweest om te groeien. Het geeft de BDU meer slagkracht en biedt bepaalde schaalvoordelen", zegt Imelman, die er direct op inhaakt. ,,Maar zo'n grote overname, zeker voor het relatief kleine bedrijf dat de BDU was, kost altijd meer tijd en energie dan je verwacht." Imelman wijst op het opnieuw in de markt zetten van de overgenomen titels. ,,Naast de papieren kranten is online bereik een belangrijk speerpunt. Maar er waren geen actuele websites. Dat hebben we dus van de grond af moeten opbouwen." De nieuwe directeur media ziet daar veel potentie. ,,Maar je hebt het niet zomaar op de rit."

KRITISCH Desondanks ziet Imelman - online en op papier – toekomst voor lokaal nieuws. ,,Nieuws uit hun directe omgeving raakt mensen, dat doet ertoe. Daar ben ik van overtuigd, al moeten we ook kritisch naar onszelf kijken. Als uitgever zijn we vooral aan het zenden. Ik denk dat het zinvol is om meer interactie met lezers op te zoeken: Wat vinden zij van onze bundeling van lokale verhalen? Schrijven we die goed op? Zo niet, waar kan het beter? Maar minstens zo belangrijk is de vraag hoe we die adverteerders kunnen helpen om meer klanten te krijgen."

Imelman heeft daar ideeën genoeg bij: ,,Dat is het probleem niet, maar dat is het nooit in de mediawereld. Creativiteit is er genoeg." Het draait volgens hem om de juiste selectie van die ideeën. ,,Dat is één van de voornaamste taken op mijn bordje, naast het gegeven dat we natuurlijk ook goede resultaten boeken met het bedrijf. Het is vorig jaar niet gelukt om zwarte cijfers te schrijven." Een tipje van de sluier waar hij het wil zoeken, is differentiatie. ,,Dat is één van de denklijnen. Lezers die bijvoorbeeld het regionale amateurvoetbal op de voet volgen, kunnen we met extra content meer verdieping bieden. Mogelijk zijn lezers bereid om daar ook wat extra voor te betalen. Zo zijn er meer thema´s die zich daar mogelijk voor lenen."

WAARDE Daar moeten natuurlijk wel inkomsten tegenover staan, benadrukt Imelman. ,,Zinvolle, relevante verhalen maken kost tijd en geld, terwijl we gewend zijn geraakt dat nieuws online gratis is. Dat zet ons verdienmodel onder druk, zo simpel is het. Maar tegelijkertijd zie ik dat maatschappelijk gezien ook het besef doordringt dat goede journalistiek waarde heeft. In die trend zie ik veel kansen voor lokaal nieuws." Wat dat precies op gaat leveren, kan hij nu niet zeggen. ,,Nieuwe vertelvormen of waardevolle nieuwsproducten waar we een vorm van betaling aan kunnen koppelen; daar is een markt voor, is mijn overtuiging. We moeten alleen nog uitdokteren hoe we dit concreet vorm kunnen geven."

Imelman beschouwt dat als een ´mooie uitdaging´ en maakt als watersportliefhebber graag de vergelijking met de zeilsport. ,,Het leuke aan zeilen is dat de omstandigheden om kunnen slaan. De wind draait, de stand van de zeilen moet dus direct om. Dat geldt ook voor onze lokale nieuwsmerken. Ook die moeten steeds mee veranderen. We blijven, met lokaal relevant nieuws als de basis, onze bakens verzetten."