Twintig miljoen voor nieuwe Valleitreinen

BARNEVELD Provincie Gelderland, het rijk en vervoerder Connexxion stellen gezamenlijk een bedrag van bijna twintig miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van twee nieuwe treinstellen op de Valleilijn. Aanvankelijk was het plan om drie nieuwe treinen te kopen, maar dat blijkt nu te duur te zijn.

Wouter van Dijk

De provincie draagt 7,3 miljoen bij, Connexxion 5,4 miljoen. Dat blijkt uit een brief van gedeputeerde Conny Bieze aan Provinciale Staten. Eerder al was duidelijk dat er nieuwe treinstellen besteld zouden worden, maar was sprake van drie stuks. ,,Daar blijkt nu niet voldoende geld voor beschikbaar'', aldus woordvoerder Petra Borsboom.

De nieuwe treinen zijn volgens de provincie nodig vanwege het groeiend aantal reizigers. ,,Iedere dag maken ruim 9000 mensen gebruik van de spoorlijn, helaas moeten nu af en toe reizigers achterblijven op het perron vanwege te volle treinen'', schrijft Bieze. Dat laatste meldde deze krant eerder al. Vooral in de ochtendspits kan dit bij stations Barneveld Noord en Hoevelaken een probleem opleveren. Zouden er geen treinstellen bij komen, dan blijven vanaf 2020 structureel tweehonderd reizigers per dag achter op de perrons, stelt Bieze.

De treinstellen kosten 7,7 miljoen euro per stuk, daar komen kosten voor onder meer reserve-onderdelen en infrastructurele aanpassingen bij. Per saldo betekent dit besluit toevoeging van slechts één treinstel, omdat Connexxion momenteel één trein in gebruik heeft die zo snel mogelijk vervangen moet worden. Borsboom: ,,Dit treinstel is praktisch minder goed inzetbaar omdat het niet te koppelen is aan andere treinen.''

Om de aanschaf te bekostigen, wil Bieze de provinciale bijdrage uit een potje halen dat opzij was gezet voor invoering van de kwartiersdienst op de Valleilijn. Borsboom: ,,We hebben van het rijk begrepen dat financiële steun voor dát plan op de lange baan is geschoven, daarom kunnen we een deel van het gereserveerd budget nu hiervoor gebruiken. Dat wil niet zeggen dat de kwartiersdienst volledig van tafel is. De provincie is daar op termijn nog steeds voorstander van.'' Het invoeren van een kwartiersdienst op de hele lijn vergt spooraanpassingen, die volgens de provincie in totaal 19 tot 27 miljoen euro kosten. Vijftien miljoen was daarvoor al gereserveerd.

De nieuwe treinen worden gebouwd door de Zwitserse treinfabrikant Stadtler en zullen op zijn vroegst begin 2018 rijden. Tot die tijd blijft Connexxion in de spits scholierenbussen inzetten, zoals de afgelopen periode ook al gebeurde.

Label:

Valleilijn