• Petra Foeth (rechts) is van jongs af aan vegetariër.

    Erik van't Land
  • Een pikant broodje met hummus en champignons.

    Erik van't Land

Veelzijdig vegetarisch is niet moeilijk

BARNEVELD Dat vegetarisch eten niet saai of voorspelbaar hoeft te zijn, bewijst Petra Foeth. Zij is bijna haar leven lang al vegetariër en zet graag een lekkere maaltijd op tafel. ,,Dat je in restaurants regelmatig een geitenkaassalade op het menu ziet staan, kan echt anders.''

Frida Noordzij

Het is vandaag niet de eerste keer dat ik bij het huis van Petra Foeth en haar man Eibert Dokter binnenstap. Ik groeide op in de wijk waar zij wonen en raakte al snel bevriend met hun oudste dochter. Ik was dan ook kind aan huis.

HUMMUS In de keuken heeft Petra de ingrediënten voor het gerecht van vandaag uitgestald. Verschillende schaaltjes met Oosterse printen sieren de tafel. Pijnboompitten, hummus, meergranen broodjes. ,,Houd je van pittig?'', vraagt Petra. Ik besluit me te laten verrassen en te eten 'wat de pot schaft'. Een vega-broodje dit keer.

Terwijl ik door de pan roer, met rijstolie, gehakte knoflook en verse gember, voegt Petra kruiden toe. We raken aan de praat over de tijd waarin zij besloot geen vlees meer te eten. ,,Eigenlijk ben ik van jongs af aan vegetariër. Ik weet niet beter. Mijn moeder is daarmee begonnen, die maakte een bewuste keuze om zo nu en dan geen vlees meer te eten. Daarmee werd bij mij een zaadje geplant, en koos ik zelf ook bewust voor het vegetariër-zijn.'' Wat is dan de drijfveer om heel bewust geen vlees meer te eten? Voor Petra is die simpel en helder: ,,Ik eet geen producten van gedode dieren.''

MILIEU Vegetariërs hebben verschillende redenen om niet te kiezen voor het eten van vlees en vis. Petra noemt enkele voorbeelden. ,,Denk aan de rol van vleesproductie op het broeikaseffect. Maar ook de overbevissing en bijvangst, het behoud van oceanen en een eerlijke wereldvoedselverdeling.''

GEZOND EETPATROON Een gezond vegetarisch eetpatroon bestaat uit voldoende groente, fruit, noten, peulvruchten, graanproducten en zuivelproducten. Dan krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen, zoals vitamine B12 (zuivel), ijzer en eiwitten. Petra nuttigt wel dierlijke producten, zoals melk en eieren, dat noemen ze een lacto-ovo vegetariër. Veganisten laten ook die voedingsmiddelen staan. ,,Dan zou de kans wel groot worden dat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Zoals calcium bijvoorbeeld.''

Ondertussen bakken we champignons en wordt het heerlijk geurende mengsel geblust met een scheut sojasaus. Petra snijdt de broodjes open, belegt deze met hummus, het champignonmengsel, pijnboompitten, gember en rucola. We besluiten buiten in het warme zomerzonnetje te gaan eten.

KEUZE Petra heeft altijd de keuze vrijgelaten bij haar kinderen om wel of geen vlees te eten, vertelt ze. ,,Dat het mijn overtuiging is, betekent niet dat ik die aan anderen opleg.'' Bijzonder is wel dat twee van haar kinderen wel vlees eten en twee niet. Als Petra kookt, bereidt ze geen vlees, maar als het gezin barbecuet is er altijd voldoende keuze tussen vlees en vleesgerechten en vegetarische gerechten. ,,De vegetarische producten worden op een eigen rooster boven de barbecue bereid. Ik vind het niet fijn als je bijvoorbeeld een vegetarische burger klaarmaakt in het vet van vlees. Doordat ik al zo lang geen vlees meer eet, vind ik de smaak ook niet meer lekker. En als wij toch vlees kopen, dan kiezen we voor biologisch verantwoord vlees.''

GEITENKAAS Het valt Petra wel op dat restaurants, hoewel steeds meer mensen vlees bewust uit hun dieet schrappen, nog steeds een weinig variërend aanbod van vegetarische gerechten op hun menukaart hebben staan. ,,Dan heb je vaak de keuze uit salade met geitenkaas of kaas in bladerdeeg. Terwijl je heel veelzijdig, creatief, verrassend kan koken zonder vlees. Dat hoeft niet saai te zijn, maar kan juist heel lekker zijn. Zeker de laatste jaren zijn er hele leuke kookboeken met vegetarische gerechten. Je hebt nu ook zoveel meer mogelijkheden dan vroeger. Mijn moeder at nog een voorloper van vleesvervangers die niet echt lekker was. Dat hoeft gelukkig niet meer met de ruime keuze plantaardige vleesvervangers die elke supermarkt nu verkoopt.''

YOGA Gezonde voeding is met haar werk als yogadocente ook belangrijk. Petra runt al jaren een eigen yogastudio, Yoga Chandra Barneveld, aan huis. ,,Als yogadocente let ik wel op wat ik eet, zorg ik goed voor mijn lijf en maak daarvoor bewuste keuzes. Je moet zuinig zijn op wat je hebt; je hebt maar één lijf en daar moet je het mee doen. In de yogafilosofie past het doden van dieren trouwens ook niet thuis. Als mensen toch kiezen voor het eten van vlees zou ik pleiten voor meer biologische boeren, die bewuste keuzes maken om het milieu en de dieren zoveel mogelijk te ontlasten.''

Pittig vega-broodje (4 stuks)

Ingrediënten: 4 meergranenbroodjes 250 gram champignons (gesneden) Pijnboompitten 1 knoflookteentje Stukje verse gember Italiaanse kaasschaafsel naar keuze Sojasaus Pittige hummus Rucola Veldsla Rijstolie

Bereiding:

Zet een pan op het vuur. Verwarm een scheut rijstolie en bak daarin de fijngesneden knoflook en gember en pijnboompitten. Voeg de champignons toe en bak mee. Voeg de kruiden naar keuze toe en blus af met een flinke scheut sojasaus. Snijd de broodjes open en beleg met hummus, de warme champignons, veldsla en rucola. Garneer met het Italiaanse kaasschaafsel. Leg de andere helft ernaast en de broodjes zijn klaar om op te dienen.