• import

'Volgend jaar betere cijfers, Optisport'

BARNEVELD Volgend jaar moet er écht een positiever klanttevredenheidsrapport over Optisport op tafel liggen. Dat stelden raadsleden dinsdagavond, tijdens de vergadering van de raadscommissie Bestuur. Terwijl Optisport, de exploitant van de zwembaden en sportaccommodaties in Barneveld, aangeeft de afgelopen maanden juist verbeteringen te zien, oordeelden ruim 270 gebruikers afgelopen winter in een enquête negatief over onder meer schoonmaak, staat van onderhoud en openingstijden van de zwembaden, zo bleek onlangs.

Wouter van Dijk

,,We willen jullie wel op de blauwe ogen geloven, maar dan hebben we wel meer informatie nodig om te duiden wat hier nu aan de hand is´´, stelde Daan de Vries (CDA), nadat zowel Maarten Frazer namens Optisport als wethouder Didi Dorrestijn aangaven juist verbeteringen te zien in de zwembaden. Guus Knapen (SGP): ,,Ik mis concrete acties. Als schoonmaken écht zo laag wordt beoordeeld, wat ga je er dan aan doen? Alleen kijken naar schoonmaakplannen lijkt me niet helemaal voldoende.´´ Die actie miste ook Judith van den Wildenberg (Burger Initiatief), die toevoegde zelf ook klachten te horen van zwemmers.

Volgens Frazer en Dorrestijn moeten de uitkomsten van het klanttevredenheidsrapport, met onvoldoendes op het gebied van schoonmaak en staat van onderhoud, genuanceerd worden omdat er de afgelopen maanden juist veel verbeterd is - zeker vergeleken met medio vorig jaar - en omdat de vraag gesteld kan worden hoe representatief het onderzoek was. ,,Ik wil er niets aan afdoen, maar met nog geen driehonderd mensen die de lijst invulden, kun je te maken krijgen met de ´macht van de kleine getallen´ en als daar negatieve reacties tussen zitten loopt dat snel op´´, stelde Dorrestijn. Frazer op zijn beurt: ,,Wij zien duidelijk een discrepantie tussen dit rapport en wat wij zelf ervaren op basis van onder meer onafhankelijke schoonmaakcontroles in de baden.´´

Volgens Optisport lígt er volgend jaar ook een beter rapport. Frazer: ,,We willen van start gaan met een klantenpanel dat vier keer per jaar bijeen komt, om zo sneller te horen wat er leeft onder gebruikers van de accommodaties. En we gaan het onderzoek herhalen voor bezoekers van het Oosterbosbad, zodat we meer reacties kunnen verwerken. In dit rapport reageerden maar 23 mensen op het Oosterbosbad, zou je de enquête nú houden, dan heb je snel 200 respondenten en krijg je een beter beeld.´´

Ook de gemeente Barneveld draagt naar eigen zeggen bij in een verbeterslag. Dorrestijn: ,,Monitoring is wat ons betreft een actiepunt: zorgen dat de klachten bij Optisport of bij de gemeente binnenkomen. Wat dat betreft ben ik ook blij met het idee voor een klantenpanel. Daarnaast komt beeldvorming van een vies zwembad in de Veluwehal deels ook door achterstallig onderhoud. Dat pakken we dit jaar op, met onder meer schilderwerk en renovatie van de kleedkamers en de douches.´´ Wat dat laatste betreft reageerde Theo Bos (VVD): ,,Dat zijn lapmiddelen. Twintig jaar geleden besloten we de Veluwehal te renoveren voor nog eens twintig jaar, het lijkt ons tijd de balans op te maken.´´

Een idee van Van den Wildenberg om een 06-klachtennummer in het leven te roepen waarop zwemmers via de app opmerkingen kunnen indienen, deed Frazer van de hand. ,,Want dan krijg je vooral anonieme reacties waar we niets mee kunnen. Liever gaan we met de mensen in gesprek om oplossingen te zoeken en situaties uit te leggen.´´