• Erik van't Land
  • Erik van't Land

Vonneke Bonneke filmt bijna álles van haar leven

BARNEVELD Ze heeft 250.000 volgers op Instagram en ruim 81.000 abonnees op YouTube. Op straat in Barneveld wordt ze aangeklampt door jongeren die met haar op de foto willen. Vlogger Vonneke Ritfeld (20), bekend als 'Vonneke Bonneke', over roem en de minder prettige kant van vloggen.

Frida Noordzij

Voor de lezer die denkt: waar gaat dit allemaal over, een korte inleiding. Sinds een aantal jaar is er een nieuwe invloedrijke beroepsgroep: 'influencers', de online sterren van deze tijd. Al vloggend (= videologboek) leggen ze hun leven vast, editen de filmpjes zelf en plaatsen deze op YouTube. Duizenden, soms miljoenen 'volgers' abonneren zich op deze filmmakers. Een video krijgt daardoor meer 'views' (vergelijkbaar met kijkcijfers), en daar springen grote bedrijven handig op in.

Met reclame in de video en gesponsorde video's verdienen de vloggers hun inkomen. Er gaat zoveel geld om in dit vrij nieuwe fenomeen, dat een manager aannemen bijna noodzakelijk wordt.

Dat geldt in ieder geval voor Vonneke. Deze Barneveldse wordt met de dag bekender: haar 'volgers' op sociale media blijven toenemen en steeds vaker wordt ze herkend op straat. In Barneveld, maar ook in Rotterdam en steden als Utrecht, Almere en Amersfoort. Verhuizen naar de Veluwe was voor haar een verademing. ,,Hoewel ik er eerst totaal geen zin in had'', vertelt ze.

Vonneke komt uit een ´gebroken gezin´, waarin haar vader zich soms ook fysiek liet gelden. Nadat haar ouders gescheiden waren, vond Vonneke's moeder opnieuw de liefde, in Barneveld, waar het gezin drie jaar geleden naartoe verhuisde. Vonneke werd de grote zus van Angelique. ,,Ik had altijd al een zusje willen hebben. Ik had alleen niet verwacht dat dat nog zou gebeuren.'' Haar kleine zusje komt voor in de video's. ,,Ze is gek op de camera. Van mijn ouders mag ik eigenlijk alles filmen, ook mijn zusje. Ik houd zelf wel in de gaten dat ik haar niet te vaak film; er kijken genoeg gekken naar mijn video's…''

SNAPCHAT Het begon allemaal vijf jaar geleden, op Snapchat. ,,Ik maakte korte video's voor vrienden'', vertelt Vonneke. ,,Toen moest je iedereen naar wie je de video wilde sturen handmatig aanklikken en het filmpje verdween na vijf of tien seconden weer van de app.''

Haar vrienden moedigden Vonneke aan om de video's op een ander mediaplatform, Keek, te zetten, waar ze langer bleven staan. ,,Daar kreeg ik honderden reacties en ik dacht: waar komen al deze mensen vandaan?'' Défano Holwijn, die nu bijna 250.000 abonnees op YouTube heeft, tipte Vonneke om de overstap naar YouTube te maken. Een medium dat nog minder bekend was. ,,Daar blijven video's altijd opstaan. Dat vond ik nogal eng.'' Toch blijft Vonneke korte video's uploaden, nu op Instagram. Als haar video's worden gedeeld op een groot online platform, neemt het aantal volgers in rap tempo toe. Er schieten 'fan-accounts' uit de grond; mensen die foto's delen van Vonneke of haar typische en grappige opmerkingen verzamelen. ,,Dat gebeurde al snel. Ik trek een heleboel gekke bekken en dat vinden jonge meiden leuk. Waar sommige andere vloggers er mooi uit willen zien, ben ik anders. Ik krijg vaak als reacties dat meisjes zich daardoor zelfverzekerder voelen. Ze kunnen zich meer met mij vergelijken.''

ROLMODEL YouTubers zijn voor een grote groep jongeren de rolmodellen van deze tijd. Steeds meer documentairemakers en kranten besteden aandacht aan dit vrij nieuwe fenomeen. Onderwerpen als anorexia, zelfmoord of pesten worden open en eerlijk besproken. Vaak vertelt de vlogger vanuit zijn of haar eigen ervaringen.

Vonneke's abonnees zijn voornamelijk jongeren tussen de negen en zestien jaar oud, weet ze. Ze voelt de verantwoordelijkheid die dat ook met zich meebrengt. ,,Ik maak video's over herkenbare situaties. Over vrienden, relaties, pesten; eigenlijk alles waarin jongeren zich kunnen herkennen. Ik dacht vaak dat ik alleen stond in zulke situaties, maar een heleboel anderen maken dezelfde dingen als jij mee. Mijn doel is om video's te blijven maken over dit soort onderwerpen en taboes bespreekbaar te maken.''

PESTEN Eén van die onderwerpen is pesten. Vonneke vertelt open over haar pestverleden. ,,Ik had niet veel vrienden. Op de basisschool, waar ik de enige gekleurde leerling was, werd ik gepest en dat ging door op de middelbare school. Toen begon ook mijn thuissituatie te verslechteren. Ik bleef zitten op de havo en rondde uiteindelijk de mavo af. Ondanks alles was ik altijd de grappenmaker van de klas.'' De humor van Vonneke, gepaard met eerlijkheid, is nu de kracht van haar video's.

PERFECTE PLAATJE Waar beautyvloggers op Instagram vaak alleen perfecte plaatjes posten, plaatst Vonneke met regelmaat foto's waarop ze bewust haar onderkin laat zien of een gekke bek trekt. Is er iets waar ze zich voor schaamt, wat niet in haar video's of foto's te zien is? ,,Huilen'', vertelt ze zonder een moment na te denken. ,,Ik vind het niet echt als ik vloggers voor de camera zie huilen. Mensen vergeten vaak dat wij zo zitten'', vertelt ze terwijl ze haar vlogcamera voor zich uitgestrekt houdt. ,,Als je verdrietig bent, dan denk je toch niet: laat ik de vlogcamera er even bij pakken. Ik kan zo niet huilen hoor, met een arm in de lucht en een camera op mijn hoofd gericht…''

Toch is er weinig wat Vonneke niet laat zien. Haar vlogs zijn goudeerlijk, soms op het gênante af, maar dat kan de nuchtere Barneveldse weinig schelen. ,,Ik denk weleens tijdens het monteren: o nee, wat voor een gezicht trek ik daar?! Maar dan laat ik het toch in de video. Het is wat het is. Ik ben geen beautyvlogger, ik film alles wat in me omgaat en neem geen blad voor de mond. Het boeit me niet echt.'' Wel merkt ze dat ze meer aandacht aan haar uiterlijk is gaan besteden. ,,Vroeger liep ik in mijn vrije tijd vaak in een joggingbroek, sweater, petje op. Toen mensen met me op de foto wilden, ging ik meer letten op hoe ik er uit zie.''

INTERNETGANGSTERS Het pesten maakte ooit de drempel wel hoog om video's te delen. In Rotterdam kent Vonneke veel mensen, ook uit haar pestverleden. ,,Als ik niet naar Barneveld verhuisd was, had ik niet de moed gevonden om mijn video's en foto's te uploaden. Ik heb, toen ik nog in Schiedam woonde, mijn Instagram-account een paar keer verwijderd, nadat ik haatcomments (negatief commentaar, soms behoorlijk haatdragend) kreeg.'' Die reacties krijgt ze nu nog steeds, ook onder haar video's. De opmerkingen gaan soms heel ver. ,,Internetgangsters noemen wij deze mensen. Ze klikken op elke video, wat voor mij een extra view betekent, en reageren dan negatief.''

Inmiddels kan ze deze reacties beter filteren en geeft ze het een positieve wending: ,,Het zijn meestal de haters die je bekend maken. Het zijn mensen die jaloers zijn op wat je hebt bereikt. Ze bekijken uit nieuwsgierigheid toch elke video. Het zijn de undercover fans'', vertelt ze met een glimlach. Maar er is ook een grote groep vrolijke en spontane abonnees. ,,Negen op de tien reacties is gelukkig positief!''

SPONSORS Inmiddels wordt ze benaderd door diverse bedrijven, die vragen of ze gesponsorde content wil maken. ,,Eerst was ik blij toen ik gratis kleding kreeg, nu vraag ik geld als een merk vraagt of ik hun kleding wil dragen in een foto of video.'' Vonneke heeft sinds een jaar haar eigen manager, die met sponsors om de tafel zit over samenwerkingen en die met bedrijven bedragen afspreekt over de gesponsorde foto's en video's. Want wat verdient een YouTube-ster eigenlijk? ,,Dat is een onderwerp waar ik open over wil zijn, maar dan wel in het algemeen. Ik zou nooit vertellen hoeveel ik zelf verdien.'' Om een voorbeeld te geven van het verdienmodel, noemt Vonneke de bedragen die de ronde doen over wat sommigen verdienen voor gesponsorde foto's. ,,Grote bedrijven betalen invloedrijke mensen op Instagram soms wel 800 tot 1.000 euro per foto, waarop hun product te zien is.'' YouTube rekent in views. ,,100.000 views op een video levert tussen de 100 en 200 euro op. Dat is niet heel veel, in vergelijking met het aantal kijkers. Een gesponsorde video voor een klein bedrijf levert zo'n 300 tot 500 euro op, een groot bedrijf betaalt al gauw minstens 1.000 euro.''

Veel YouTubers doen geheimzinnig over deze bedragen. Ze zijn vaak áltijd druk en aan het werk. ,,Ik vind dat velen van hen overdrijven. Het is vrij makkelijk geld verdienen in dit vak. Natuurlijk ben je druk met meetings en editen, maar het werk is minder intensief dan een fulltimebaan.''

Vonneke is dankbaar dat ze dit haar werk mag noemen. Ze dompelt zich onder in de wereld van glitter en glamour, wordt uitgenodigd voor evenementen en werkt samen met jonge veelbelovende muziektalenten aan eigen liedjes. De sky is the limit, zo lijkt het. Ook acteren staat nog op haar wensenlijstje, een droom die misschien dit jaar nog uitkomt.

,,Misschien krijg ik een rol in een nieuwe Nederlandse bioscoopfilm, maar daar mag ik verder nog weinig over zeggen.''