'Voorthuizense uitvinding baanbrekend voor luchtvaart'

VOORTHUIZEN ,,We verwachten dat we de luchtvaartindustrie ingrijpend gaan veranderen." Dat stellen John Rietveld en Jaap Wiersema namens AviationGlass & Technology. De onderneming uit Voorthuizen gaat de kunststof binnenramen en spiegels in vliegtuigen vervangen voor ultradun glas. ,,Dit kan geen enkel ander bedrijf ter wereld."

Door Edward Doelman

 

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA heeft enkele weken het glas van het bedrijf aan de Appelseweg 13 erkend. ,,De regels in de luchtvaartindustrie zijn met het oog op de veiligheid extreem hoog. De afgelopen drie jaar hebben we zes miljoen euro geïnvesteerd, maar liefst de helft van dat bedrag is in de certificering gestoken", stelt Rietveld. Het geld is afkomstig van Marcel Boekhoorn, die in de financiële wereld zijn sporen onder meer verdiende met de aan- en verkoop van Telfort aan KPN. De andere 3 miljoen euro is gestoken in de productie. AviationGlass & Technology heeft eigen machines ontwikkeld, waarmee het vliegtuigglas gefabriceerd kan worden.

 

VERTROEBELD ZICHT Momenteel zijn de ramen en spiegels in vliegtuigen van polycarbonaat, een high tech plastic. Dat leidt onder meer tot een dof en vertroebeld zicht vanuit de lucht. ,,Wie regelmatig in het vliegtuig zit is dat vast opgevallen. Met ons glas is dat straks voorbij", benadrukt Rietveld.

Maar veel belangrijker is het gewicht. ,,Glas werd niet toegepast in de luchtvaartindustrie, omdat het te dik is en relatief zwaar weegt, terwijl een minimum aantal kilo's natuurlijk best praktisch is." In de fabriek in Voorthuizen is ultradun vliegtuigglas ontwikkeld. ,,Ons glas is tot 50 procent dunner en 25 procent lichter dan het traditionele polycarbonaat, maar wel kras- en UV-bestendig. Met ons glas gaan we voor een nieuwe ervaring in de lucht zorgen." 

De breekbaarheid en flexibiliteit van het glas werden onder meer getest door een bowlingbal van zes meter hoogte op het glas te storten. ,,Het glas mag wel beschadigen, maar niet versplinteren. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met iemand die hard met zijn of haar hoofd tegen het glas terecht komt. Als het glas dan in de rondte vliegt, is de schade niet te overzien."

 

OLIESJEIKS Met de goedkeuring van de EASA op zak gaat de komende maanden hard gewerkt worden aan de productie. Binnenramen in de passagierscabine en het inrichten van vliegtuigtoiletten liggen voor de hand. Daarnaast wordt gefocust op eigenaren van businessjets. ,,De oliesjeiks en andere bezitters van privévliegtuigen willen kwaliteit. Het verschil tussen ouderwets kunststof en glas met als gevolg een helder zicht zullen zij waarderen", haakt Wiersema in. Hij wijst op de ongekende mogelijkheden die in de wereld van het grootkapitaal geliefd zijn, zoals glazen plafonds, deuren en vloeren. ,,Designers likken hun vingers hierbij af", weet Rietveld.

De belangstelling voor het vliegtuigglas is tot nu toe groot, zo beweren Wiersema en Rietveld. ,,We zijn in gesprek met alle grote vliegtuigfabrikanten. De eerste drie contracten zijn zelfs al getekend."

Dat komt volgens hen ook omdat er weinig innovaties in de luchtvaart plaatsvinden. ,,Zeker in de afgelopen tien jaar is er niets veranderd in de cabines. Dat heeft ook te maken met de extreme regelgeving en de hoge startup-kosten voor certificering."

 

DOORSTART TETTERODE Dat het AviationGlass & Technology wel gelukt heeft, is mede te danken aan de chemische harder die gebruikt wordt voor de bewerking van het glas. De kostbare machine is een overblijfsel van Tetterode Glas, dat voorheen gevestigd was op het huidige terrein van AviationGlass & Technology. Tetterode ging in januari 2012 failliet. ,,In die tijd hadden we geen gebrek aan ideeën, wel aan middelen. Toen de investeringsmaatschappij van Marcel Boekhoorn eenmaal geïnteresseerd was, is het heel rap gegaan", besluit Wiersema.