• ...

'We houden de stints voorlopig in de schuur'

BARNEVELD Kinderopvangorganisaties door het hele land houden hun stints, de elektrische bolderkarren die gebruikt worden om kinderen mee te vervoeren, voorlopig in de schuur, naar aanleiding van het drama donderdagochtend in Oss. Zo ook kinderopvang Bijdehandjes in Kootwijkerbroek, met vestigingen in onder meer Voorthuizen, Stroe en Garderen en kinderopvang Dol Fijn, met diverse vestigingen in de gemeente Barneveld.

Wouter van Dijk

,,We hebben gisteravond besloten onze zes stints voorlopig binnen te houden'', zegt directeur Rianne van den Brink van Bijdehandjes. ,,Eigenlijk om verschillende redenen. Ten eerste willen we het nog lopende technisch onderzoek naar de toedracht van het vreselijke ongeval afwachten. Ten tweede leeft er nu onder onze leidsters een behoorlijke angst om de apparaten te gebruiken, en dat is begrijpelijk. Maar even belangrijk vind ik ook het respect naar ouders en naar iedereen eigenlijk. Iedereen is zo verschrikkelijk geschrokken van wat er gisteren is gebeurd. Zou je dan nu ergens een stint met kinderen erin rond zien rijden, dan roept dat meteen allerlei gevoelens op.''

BEGRIP Bij het drama donderdagochtend kwamen vier kinderen die in een stint zaten om het leven, toen de bolderkar werd aangereden door een trein. Een vijfde kind raakte, evenals de leidster, zwaargewond. De exacte toedracht van het ongeval is nog niet bekend. Van den Brink: ,,We hopen snel meer duidelijkheid te hebben, tot die tijd blijven onze stints in de schuur. Het betekent dat we nu werken met alternatieven, zoals busjes. En we overleggen met basisscholen dat we hier en daar wellicht de kinderen iets later ophalen. Gelukkig heeft iedereen begrip voor de situatie en voor ons besluit om de stints niet te gebruiken.''

NOOIT PROBLEMEN Bijdehandjes maakt sinds 2014 gebruik van de elektrische bolderkarren. ,,We hebben er nog nooit problemen mee gehad, er is nooit iets geks mee gebeurd. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft ze als veilig gekeurd. Wat wij prettig vinden is dat de leidster achter de bak staat en daardoor goed overzicht heeft over de kinderen.'' Bijdehandjes least de stints, met inbegrip van onderhoud. ,,Waardoor we eigenlijk nooit hoeven te vrezen voor technische mankementen. Daarnaast verplichten we al onze medewerkers die met de stints rijden om eerst een vaardigheidscursus te volgen. Op zich zijn de apparaten redelijk makkelijk te besturen, maar de training geeft extra zekerheid dat iedereen weet hoe controle te houden over de stint.''

DOL FIJN Kinderopvang Dol Fijn, die in de gemeente Barneveld met twee stints rijdt (één in Barneveld en één in Voorthuizen) heeft net als Bijdehandjes besloten de stints voorlopig niet te gebruiken, laat directeur Ria van der Sluis weten. ,,We zijn ontzettend geschrokken van wat er is gebeurd in Oss.'' Ook Dol Fijn zegt, net als Bijdehandjes, nooit eerder te hebben getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de elektrische bolderkar. ,,We zijn niet bekend met incidenten in het verleden en de stints zijn voorzien van een onderhoudscontract.'' Desalniettemin neemt Dol Fijn het zekere voor het onzekere, door vanaf maandag vervangend vervoer in te zetten. Ook vandaag gaan de stints van Dol Fijn de weg niet op, omdat ze sowieso op vrijdag niet gebruikt worden. 

Ook kinderopvang Bzzzonder in Barneveld maakt gebruik van stints. Hoeveel elektrische bolderkarren deze opvang heeft, wil Bas van Renners, facilitair medewerker van Bzzzonder echter niet zeggen. Ook wil hij geen commentaar geven op de vraag of de stints momenteel in gebruik zijn.

De stint bestaat sinds 2012, momenteel rijden er in Nederland ongeveer 3.000 van rond. De elektrisch aangestuurde bolderkar valt volgens de regels binnen de categorie 'bijzondere bromfiets'. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (Swov) zijn de stints zeer stabiel omdat het zwaartepunt laag ligt. Kinderen zitten vast met een heupgordeltje, maar omdat het een open bak betreft, biedt de stint weinig bescherming. Vragen die nu voorliggen is of de voertuigen geschikt zijn op plekken waar de maximumsnelheid hoger is dan dertig kilometer per uur en of het verstandig is om met stints gevaarlijke kruispunten of overwegen te passeren.