• bklfbdu.jpg
    Marconistraat

    HeliFlight.nl
  • Wiljo Klein Wolterink (uitgever) en Norbert Witjes (Hoofd Content) van BDUmedia.

    Pauw Media
  • Buro Beeldend

'Zo'n kans komt maar één keer voorbij'

BARNEVELD De grootste overname ooit in de geschiedenis van de BDU. De Barneveldse uitgeverij neemt 47 lokale kranten over van de Holland Media Combinatie, dochtermaatschappij van de Telegraaf Media Groep. ,,Deze kans komt maar één keer voorbij", stelt uitgever Wiljo Klein Wolterink.

Edward Doelman

Lokale politici, landelijke spelers en concurrerende mediabedrijven; de voorbije dagen werd Klein Wolterink bedolven onder de felicitaties voor de overname, die voor de Barneveldse uitgever grote betekenis heeft. Momenteel worden wekelijks dertig verschillende lokale titels uitgegeven. Daar komen dus 47 verschillende huis-aan-huistitels bij. Klein Wolterink blikt terug en kijkt vooruit naar de 'mega-operatie'. ,,Vanaf mei gaan, op voorwaarde van een positief advies van de Centrale Ondernemingsraad van de Telegraaf Media Groep, de eerste titels al over. We moeten snel schakelen."

 

Hoe is dit traject op gang gekomen?

Ongeveer een jaar geleden ging het balletje rollen. Een belangrijk lijntje tussen beide bedrijven zit in ProMille Media, een samenwerking tussen Holland Media Combinatie, Concentra Media Nederland, BDUmedia en NDC Mediagroep, naast De Persgroep de belangrijkste uitgevers van lokale kranten. ProMille Media is het gezamenlijke adverteerdersbureau, waar landelijke partijen campagnes inkopen. Daarnaast vervaardigt BDUprint al divers drukwerk voor TMG. De lijntjes tussen beide bedrijven waren dus kort.

Zo waren we dus op de hoogte van het feit dat de TMG bezig is met een heroriëntatie. Dat De Telegraaf in de etalage staat, weten veel lezers vermoedelijk al een tijdje. Dat wisten wij bij aanvang van de gesprekken hierover nog niet, net als dat we niet wisten dat TMG de lokale huis-aan-huisbladen van de hand wilde doen. Tot we benaderd werden. TMG stond open voor verkoop en vroeg of we geïnteresseerd waren.

Wat was uw eerste reactie?

In eerste instantie was er een beetje ongeloof. We zijn trots op de dertig lokale titels die we uitgeven, maar hadden het tot dat moment niet voor mogelijk gehouden dat we dat aantal zo fors konden uitbreiden. We konden toch niet een lokale krant gaan uitgeven in pakweg Den Helder of op Texel? Dat idee was nooit in ons opgekomen.

 

En toen u van die ´schrik´ bekomen was?

Toen gingen we er serieus over nadenken en zagen we diverse aanknopingspunten. Het eerste was de kans die zich voordeed. Die komt maar één keer voorbij en dat realiseerden we ons snel. Daarna zagen we een win win in het verschiet liggen. We geloven in de toekomst van lokaal nieuws. Het nieuws van om de hoek, daarin zijn mensen geïnteresseerd, zowel op papier als online. En daar liggen met de overgenomen bladen van TMG veel kansen. Veel van die bladen verschijnen alleen maar op papier, niet eens online. Daar kunnen we dus een hoop winst mee behalen. Bovendien lag met de overname ook een kans in het verschiet voor de drukkerij. Door de komst van deze kranten worden onze persen nog optimaler ingezet en zijn we minder afhankelijk van derden.

 

Dus er werd besloten om een bod neer te leggen?

In eerste instantie hebben we inderdaad besloten om een bod uit te brengen op alle titels aan deze kant van het Amsterdam-Rijnkanaal, dus de titels in 't Gooi en de Haarlemmermeer, waar we al HCnieuws.nl voor de Haarlemmermeer als titel hebben.

Die gebieden sloten geografisch het best aan op ons huidige verschijningsgebied. Alle titels boven Amsterdam, inclusief de stadsbladen die onder verschillende edities van de Echo in de hoofdstad verschijnen plus Almere Vandaag, hadden niet onze interesse. De rest stond te ver af van ons bedrijf, zo was ons eerste gevoel.

 

Hoe reageerde TMG hierop?

Zij legden bij ons de vraag neer om met een compleet bod te komen, inclusief de regio's Leiden en Noord-Holland. Daar zijn we ons dus verder in gaan verdiepen en we kwamen tot de conclusie dat de gemeenschappen in bijvoorbeeld Noord-Holland grotendeels overeenkomen met de plaatsen waar we nu ook actief zijn. Al is de afstand op het eerste oog ruim, we raakten ervan overtuigd dat we de titels daar met onze werkwijze kunnen inrichten. Dat gaan we in Leiden overigens doen met Uitgeverij Verhagen, waar we een goede band mee hebben.

 

Tegelijkertijd sijpelden er allerlei andere berichten over TMG door. De overnamestrijd tussen het Belgische Mediahuis en Talpa van John de Mol is in volle gang.

Ja, dat speelde ook een rol in onze onderhandelingen, zeker in de eindfase. Op het moment dat BDUmedia en TMG zover waren dat er een handtekening door de Raad van Bestuur van TMG gezet moest worden, werd die Raad op non-actief gezet. Daarmee werd het heel spannend. De deal zou hierdoor op losse schroeven kunnen komen te staan. De oude Raad van Bestuur was namelijk niet meer tekenbevoegd en je weet dan niet wat er gaat gebeuren. Op de strijd om en binnen het mediaconcern hadden we geen enkele invloed. Maar een paar weken later kwam het alsnog goed.

 

De grootste deal uit de bedrijfshistorie komt nog geen vijf jaar na de grootste reorganisatie. Hoe valt dat met elkaar te rijmen? Oud-medewerkers hebben op sociale media hun verbazing uitgesproken.

Ik begrijp die reactie wel. De Stichting Werkgemeenschap BDU, één van de aandeelhouders van BDU, heeft een schuld aan oud-medewerkers die vijf jaar geleden hun baan zijn kwijtgeraakt. Dat is wrang, maar staat uiteindelijk los van het bedrijf zelf. Ik begrijp dus goed dat dit nieuws wringt, maar ik vind dat een verkeerde voorstelling van zaken. De kwesties staan los van elkaar.

Ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat die reorganisatie voor het bedrijf een goede beslissing is geweest. Als we dat toen niet gedaan hadden, waren we nu niet gezond geweest. De reorganisatie en de andere manier van werken heeft onze resultaten uiteindelijk verbeterd.

 

Dan naar de praktische invulling: Hoeveel mensen komen er straks extra in dienst bij BDUmedia en waar gaan die medewerkers werken?

Er komen ongeveer zestig medewerkers nieuw bij ons in dienst en zij zullen ondergebracht worden bij Uitgeverij Verhagen in Leiden, waarin BDU zal participeren en ons kantoor in Hoofddorp. Verder zal er een nieuw kantoor geopend worden in Noord-Holland. De bladen uit 't Gooi worden gecoördineerd vanuit ons kantoor in Barneveld. We knippen het dus op. Verder krijgen de kranten allemaal de huidige uitstraling die onze kranten kenmerkt.

 

Wat betekent dit voor de reputatie van het bedrijf?

Ja, dat vind ik een moeilijke vraag. Door deze stap worden we na de Persgroep, zij hebben ruim 140 titels, de tweede huis-aan-huisuitgever van Nederland. Ik verwacht wel dat dit onze aantrekkingskracht op landelijke adverteerders vergroot. Maar verder kan ik weinig met deze vraag.

 

Tegelijkertijd is de Persgroep bezig met een bezuinigingsslag bij hun huis-aan-huisuitgaven.

Dat is aan hen, wij volgen onze eigen koers en blijven geloven in hyperlokaal. Ook de recente onderzoeken wijzen het allemaal uit. In ons verspreidingsgebied weten we 84 procent van de huishoudens met onze papieren kranten te bereiken. Dat is ongekend. Lezers weten onze kranten dus te waarderen. Dat grote uitgevers niets meer zien in lokale media is hun keuze.

 

En heeft deze overname nog invloed op BarneveldseKrant.nl?

Nee, de uitbreiding voor uitgeverij en drukkerij is prachtig, maar we blijven deze krant gewoon op dezelfde wijze maken. Wel is de redactie bezig met een paar vernieuwingen, waaronder de ontwikkeling van een nieuwe digitale krant die later dit jaar geïmplementeerd moet worden. Ook worden bestaande concepten opgefrist en aangescherpt.