• Na de contractondertekening werd tussen de Valleihoppers geposeerd voor een foto: Peter de Haan (wethouder Wageningen), RFV-voorzitter René Verhulst, Jos Poortinga (directeur Taxicentrale Maasbuurt), Hans van Daalen (wethouder van Barneveld en voorzitter van de bestuurscommissie Basismobiliteit), directeur Lucien Brouwers van Personenvervoer Zuid-Nederland, Maurits van Driel (directeur Van Driel), wethouder Arnout Wijs van Renswoude en wetho

    Pauw Media
  • De ondertekening van het contract.

    Ruben Meijerink

Reizen met Valleihopper via callcenter

BARNEVELD De planning van losse ritten van de Valleihopper naar bijvoorbeeld het ziekenhuis, gaat vanaf 2020 via een callcenter. Daarmee is voor het Vraagafhankelijk vervoer in de regio Foodvalley een definitieve streep gezet door het zogeheten regiemodel. Alleen tot eind dit jaar wordt de planning van het Wmo-vervoer en een klein deel van het Openbaar Vervoer, nog geregeld door de regiecentrale. Nieuw is ook dat vervoerders door een bonus-malusregeling geprikkeld worden de afspraken na te komen.

André van der Velde

De nieuwe contracten voor het Vraagafhankelijk vervoer zijn vanochtend op het Barneveldse Raadhuisplein ondertekend. Dat gebeurde tegen een decor van enkele geparkeerde Valleihoppers. Namens Regio Foodvalley (een samenwerkingsverband van acht gemeenten waaronder Barneveld, Ede, Scherpenzeel en Renswoude) zette voorzitter René Verhulst zijn handtekening.

De directeuren van Taxicentrale Maasbuurt en Van Driel Vervoerservice, deden dat vervolgens namens de vervoerders. Die bedrijven verzorgden al dat vervoer en hebben ook de nieuwe gunning gewonnen. De handtekening van directeur Lucien Brouwers van Personenvervoer Zuid-Nederland, het bedrijf dat verantwoordelijk wordt voor het callcenter, onderstreepte de andere aanpak. Het callcenter staat de reizigers te woord en neemt de ritreservering aan.

VERSCHUIVING ,,De verantwoordelijkheden zijn verschoven. Dat is de eerste en belangrijkste wijziging’’, licht woordvoerder Rudy van der Linden van de gemeente Barneveld de veranderingen toe. ,,Het callcenter is verantwoordelijk voor de ritaanname en de vervoerders zijn verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van de ritten. Door de verantwoordelijkheid te verschuiven is het ook weer mogelijk om een partij aan te spreken - en af te rekenen- op hun verantwoordelijkheid.’’

VOORDELEN Voor zowel de vervoersbedrijven als de reizigers moet de nieuwe werkwijze voordelen opleveren. ,,De chauffeurs zijn binnen het callcentermodel beter en sneller in staat om te schakelen; ze kunnen sneller voertuigen en chauffeurs inzetten’’, aldus Van der Linden. ,,In de nieuwe contracten is ook een aantal wijzigingen voor de reizigers opgenomen. Zo worden bijvoorbeeld de wachttijden in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort met dertig minuten verkort. Ook zijn er meer mogelijkheden om in het voertuig bijvoorbeeld contactloos te betalen.’’

De nieuwe contracten hebben volgens Van der Linden geen gevolgen voor de instaptarieven. ,,Die staan los van de nieuwe contracten. In het verleden is afgesproken dat de Wmo-tarieven stapsgewijs toegroeien naar het reguliere tarief van het Openbaar Vervoer. De laatste stap hiervoor zal per 1 januari 2020 ingaan. Later dit jaar worden de tarieven bekend voor 2020.’’

BONUS/MALUS Nieuw ten opzichte van het nog geldende contract is dat nu ook een bonus-malusregeling is ingesteld. Van der Linden: ,,Afspraken over de aanrijtijden stonden ook in het oude contract. Maar door het instellen van een bonus-malusregeling in het nieuwe contract worden de vervoerders wel meer geprikkeld om deze ook na te komen.’’

Het nieuwe contract is door acht 'Valleihopper-gemeenten' ook aangegrepen om de duurzaamheid te bevorderen. Van der Linden: ,,De contractpartijen zijn uitgedaagd om een duurzame inschrijving te doen. Het resultaat zijn aanbiedingen waarbij in 2020 nog wordt gestart wordt met 'Groen Gas voertuigen' en een gedeelte met elektrische voertuigen. In 2021 wordt minimaal 70 procent van de kilometers elektrisch uitgevoerd. In 2022 en volgende jaren zal dit minimaal 90 procent zijn.’’

Alle pashouders krijgen aan het einde van het jaar een nieuwe pas en informatiepakket over de veranderingen.

LEERLINGENVERVOER De contracten voor het Vraagafhankelijk vervoer staan overigens los van die voor het Leerlingenvervoer. ,,Die contracten lopen tot einde schooljaar 2019-2020'', geeft Van der Linden aan. ,,Bij de start van het nieuwe schooljaar moeten de nieuwe contracten voor het Leerlingenvervoer rond zijn.''

Meer informatie over de Valleihopper en specifiek het Vraagafhankelijk vervoer, is te vinden op de website valleihopper.nl.