• De nieuwe vierkoppige directie van Veenhuizen Koeltechniek, met van links naar rechts Nico van den Dikkenberg (CPO), Klaas Jan Moltmaker (COO) en Patrick Veenhuizen (CEO). Alexander van Montfrans (CFO) ontbreekt op deze foto.

    Erik van't Land
  • Alexander van Montfrans (CFO).

    Veenhuizen

´Veenhuizen Koeltechniek is geen eenmansbedrijf meer´

VOORTHUIZEN Halverwege de jaren tachtig stapte hij in het bedrijf waar zijn vader een jaar eerder mee was gestart. Vanaf dat moment raakte de groei van Veenhuizen Koeltechniek in Voorthuizen in een stroomversnelling. Nu is het voor Patrick Veenhuizen tijd om afstand te nemen en de dagelijkse gang van zaken over te laten aan een vierkoppige directie.

Cees van Dijk

Tussen de bakkerij-ovens en de koelvitrines in de showroom aan de Verbindingsweg, zelf spreken ze over het 'experience center', blikken we met Patrick (50) terug op de jonge historie van wat nu Veenhuizen Groep heet, praten we over zijn eigen rol daarin en laten we de recente ontwikkelingen de revue passeren. ,,Mijn vader had koeltechniek als vak. En hij had de nadrukkelijke wens om ooit voor zichzelf te beginnen. Rond 1985 zette hij die stap. Een paar jaar later ging ik bij hem werken”, vertelt Patrick. ,,Vanaf dat moment gingen we ons vooral richten op service en onderhoud van koelsystemen. Alles wat kapot was, konden we repareren.”

KOELKASTEN ,,Zo kwamen we in contact met de mensen van Coca-Cola. Die hebben ruim 55.000 koelkasten verspreid over Nederland staan. Zij wilden dat wij die op locatie zouden repareren. Daarmee haalden we een van de eerste grote opdrachten binnen”, vervolgt hij enthousiast. Aanvankelijk repareren vader en zoon ook koelkasten van particulieren, maar dat wordt al snel te duur. Voor de klanten. Kort nadat de samenwerking met de frisdrankgigant vorm heeft gekregen, komt Veenhuizen Koeltechniek in contact met een andere multinational, McDonalds. Ook daar gaan koelsystemen kapot. Vader en zoon Veenhuizen weten een service- en onderhoudscontract af te sluiten voor de 220 vestigingen van de fastfoodketen. Daarna gaat het hard. Patrick: ,,In 2009 krijgen we het verzoek om zowel de koude- als de warmtesystemen van de restaurants van La Place onder onze hoede te nemen.” Dat daarmee twee verschillende vakgebieden, koeltechniek en warmtetechniek, zijn gemoeid, blijkt juist een pluspunt. Niet alleen voor zijn bedrijf, ook voor de klant, want die heeft voortaan te maken met één aanspreekpunt.

KOFFIEMACHINE Enkele jaren later komt Patrick in contact met Hans Waterreus die op bedrijventerrein Harselaar in Barneveld een installatiebedrijf voor de bakkerijbranche heeft. ,,Jij gaat mijn bedrijf overnemen.” Die uitspraak is Patrick altijd bijgebleven. ,,Het klikte wel tussen ons en in 2013 hebben we de daad bij het woord gevoegd en een deel van het bedrijf en het personeel overgenomen. Later hebben we ook de verkoopafdeling bij de Veenhuizen Groep gevoegd.” Zelfs een koffiemachine in een restaurant valt nu binnen het werkterrein van mijn bedrijf”, merkt Patrick lachend op. ,,Naast het apparaat staat immers een koelkastje waar de melk voor de cappuccino in gekoeld moet worden.”

Richtte zijn bedrijf zich in het verleden op verschillende onderdelen, tegenwoordig legt de Veenhuizen Groep zich toe op de levering van complete pakketten. Als voorbeeld noemt Patrick een bakkerij in Apeldoorn waarvoor hij de complete inrichting heeft verzorgd. Toonbank, koeltechniek, zelfs de coffee-corner heeft hij geleverd. ,,Dat doen we steeds vaker. Zo hebben we onlangs het restaurant van de Bijenkorf in Rotterdam ingericht. En we zorgen natuurlijk voor het onderhoud.”

KOELEN EN VERWARMEN Ontstond er door al die uitbreidingen geen versnippering waardoor hij teveel verschillende ballen in de lucht moest houden? Patrick erkent dat hij voortdurend zoekt naar synergie tussen de verschillende activiteiten. ,,Niet zo moeilijk, want alles wat wij nu doen, gaat om eten en drinken. Zo moet een bakker bakken en hij moet koelen. In de bakkerij staan de ovens en in de winkel de koelvitrines.” Inmiddels heeft Veenhuizen Groep de activiteiten uitgebreid naar ziekenhuizen en restaurants. ,,Ook daar draait het om koeling en verwarming”, legt Patrick uit.

Om te voorkomen dat hij het overzicht verliest en zich teveel met details moet bezighouden, heeft Patrick begin dit jaar op aanraden van een externe adviseur een vierkoppige directie aangesteld. ,,Veenhuizen is geen eenmansbedrijf meer”, stelt hij. ,,Nu kan ik me richten op het ondernemen, heb ik tijd voor mijn gezin en is mijn bedrijf klaar voor de toekomst.”