• Pauw Media

De Specialist: Creatief ondernemen in coronatijd

Advertorial

BARNEVELD Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, luidt in deze bijzondere tijd het devies voor tal van bedrijven. Neem het cateringbedrijf dat tot voor kort de inwendige mens verzorgde bij grootschalige evenementen. Nu dat door maatregelen van de overheid niet meer kan, bezorgt deze onderneming speciaal voor degenen die in de zorg werken gezonde maaltijden aan huis. Zo komt er toch geld binnen waardoor een deel van de vaste lasten en de personeelskosten opgebracht kan worden.

VERRASSING Bovendien valt de service zo in de smaak dat er nu ook speciale barbecueboxen en borrelboxen aan het pakket zijn toegevoegd. Als extraatje bevat elke doos een verrassing. Hoewel de ondernemer uitkijkt naar het moment waarop hij zijn oorspronkelijke bedrijfsactiviteiten weer kan oppakken, overweegt hij de distributie van maaltijdboxen blijvend aan zijn diensten toe te voegen.

Dit is slechts één voorbeeld dat toont hoe een uitzonderlijke situatie de creativiteit van ondernemers stimuleert. Voortdurend zoeken zij naar mogelijkheden om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de omstandigheden. Zoals het transportbedrijf dat het internationale overzeese goederenvervoer plotseling aanzienlijk zag afnemen. Nu haalt het met bestelbusjes bij boeren in de regio verse producten op om die vervolgens in aangepaste pakketten weer te distribueren.

RISICO’S SPREIDEN Tijdig inspelen op veranderende omstandigheden en voortdurend blijven zoeken naar kansen die er ondanks de huidige beperkingen zijn. Dat kenmerkt de ondernemer die zich realiseert dat niets doen geen optie is. Zo zien we dat bedrijven hun inkoopkanalen verleggen en overwegen de productie dichter bij huis laten uitvoeren om het risico van lange en kwetsbare aanvoerlijnen te vermijden.

Daarnaast hebben werkgevers en werknemers de positieve effecten ervaren van het - noodgedwongen - thuiswerken. Ongetwijfeld zal dit vastgewortelde werkpatronen doorbreken. Zo lijkt online vergaderen inmiddels al de nieuwe standaard geworden.

Hoe flexibeler een bedrijf is en hoe creatiever het kan inspelen op veranderende omstandigheden, des te groter de overlevingskansen. Ook ontstaan zo interessante mogelijkheden die in de toekomst hun vruchten kunnen afwerpen. Onderzoek daarom samen met uw accountant welke onderdelen van het bedrijf anders gestructureerd kunnen worden. Schat de risico’s en de kansen in. Als sparringpartner denken we graag met u mee.

Aangeboden door JonkerFieret adviseurs/accountants. Dit is de vierde aflevering in een serie van zes. Onze volgende bijdrage verschijnt op 29 mei. Download onze gratis ‘NOW-tool’ en de Liquiditeitsprognose voor MKB ondernemers’ op www.jonkerfieret.nl