• Styleprint
  • www.justjet.nl
  • Knetterkids.nl
  • Outbackfashion.nl

Deze online ondernemers houden meerdere ballen in de lucht

BARNEVELD Een webshop runnen naast een vaste baan of de zorg van een gezin: het lijkt misschien de ideale optie om een extra zakcentje te verdienen, maar is dat ook echt zo? De Barneveldse Krant vroeg vier online ondernemers hoe zij alle ballen in de lucht houden.

Door Lieke van der Made

Naam: Laura van den Hengel (28)
Woonplaats: Terschuur
Baan: Marketing manager bij groothandelaar in de motorsport Schuurman BV
Webshop: www.Outbackfashion.nl

Waarom startte je vorig jaar je webshop naast je vaste baan?
,,Door mijn werk in de marketing had ik al veel ervaring met de online verkoop en het was altijd al mijn droom om een eigen webshop te beginnen. Toen ik wegging bij mijn vorige werkgever kwam er ruimte vrij in mijn agenda en besloot ik de gok te wagen. Ik wist meteen dat ik iets met vrouwenkleding wilde doen, al ben ik geen typisch modemeisje. Ik houd van karten en ben lekker nuchter. Daarin onderscheid ik me; bij veel modewebshops draait het allemaal om het perfecte plaatje. Ik ga niet mee in de hype van ‘influencers’ en schone schijn.”

Kwam je in het begin voor uitdagingen te staan?
,,Eigenlijk is het helemaal niet verstandig om in deze tijd een webshop voor kleding te beginnen. De markt is verzadigd en de concurrentie moordend. Je moet goed weten wat je doet om het hoofd boven water te houden. Ik heb op online gebied veel vaardigheden in huis en maakte een nauwkeurig stappenplan, maar ook bij Outback liep het niet meteen storm. Ik startte in oktober en vooral de winter bleek een lastige periode voor mij: niemand kocht mijn zomerse jurkjes en festivalkleding. Ik verkocht weken, soms zelfs maanden helemaal niets.”

Waarom zette je toch door?
,,Het kost nou eenmaal tijd voordat je succesvol bent en ik had allang ingecalculeerd dat ik de eerste twee jaar geen winst zou maken. Gelukkig loopt de zomercollectie een stuk beter. Nu mensen me via Google en advertenties op social media weten te vinden, komen er dagelijks bestellingen binnen. Om klanten aan me te binden is het belangrijk dat ik meega met de tijd, mezelf blijf uitdagen en continu op zoek ben naar vernieuwing.”

Hoeveel tijd ben je tegenwoordig kwijt aan Outback?
,,Ik werk drie dagen in de week bij Schuurman BV, de rest van de tijd ben ik met mijn webshop bezig. Vaak verwerk ik bestellingen vroeg in de ochtend of ’s avonds laat. Daarbij draaien mijn social-mediakanalen altijd door en verstuur ik vaak tussendoor nog even snel een mailtje op mijn telefoon. De online wereld staat nooit stil. Alles bij elkaar werk ik zo’n 10 tot 12 uur per dag, denk ik. Gelukkig geeft het werk me veel voldoening. Ik vind het leuk om mijn eigen baas te zijn. Bij Outback kan ik volledig mijn eigen ding doen, mijn webshop is echt mijn kindje. Toch haal ik ook veel plezier uit mijn vaste baan; ik houd van de motorsport en de afwisseling. Uiteindelijk doe ik beide met evenveel passie.”

Naam: Bianca Hendriksen (39)
Woonplaats: Barneveld
Baan: Logistiek medewerker bij transportbedrijf Jonker & Schut
Webshop: www.CreaKip.nl

Je combineert je webshop al zeven jaar met je vaste baan. Hoe doe je dat?
,,Op de dagen dat ik niet voor Jonker & Schut werk, ben ik bezig met mijn webshop. Op mijn website staat dan ook aangegeven dat ik niet alle werkdagen bereikbaar ben. Ik zie het alsof ik een fulltime baan heb, maar dan op twee plekken, en dat bevalt me goed. Al is het af en toe even puzzelen qua tijd. Er komt best veel kijken bij het runnen van een webshop: je moet de producten ontwikkelen en bestellingen versturen, de voorraad bijhouden en ervoor zorgen dat mensen je weten te vinden. Gelukkig neemt mijn man de administratie op zich, dat scheelt enorm.”

Is een eigen webshop volgens jou de ideale manier om extra bij te beunen?
,,Het is leuk werk, maar je start niet ‘zomaar even’ een webshop. Het kost al gauw jaren om iets moois op te bouwen en je maakt niet direct winst. Als je financieel iets over wilt houden aan je online winkel moet je aardig wat producten maken en verkopen. Daar gaat veel tijd in zitten.”

Hoe zorg je ervoor dat klanten je weten te vinden?
,,Mijn kracht zit ‘m in het feit dat veel mensen mijn sieraden cadeau geven aan anderen. Degene die het cadeautje ontvangt is vervolgens blij en dankbaar en brengt zijn of haar enthousiasme weer over op andere potentiële klanten. Zo ontstaat er al snel mond-tot-mondreclame. Daarbij ben ik heel perfectionistisch, waardoor klanten regelmatig bij me terugkomen. Als ik met Studio CreaKip zou willen stoppen, zou dat haast niet kunnen omdat er altijd wel iemand een nieuw steentje wil voor haar armband of een ander verzoek heeft. Ik wil niemand teleurstellen.”

Hoe zie je de toekomst met Studio CreaKip voor je?
,,Als ik zou willen, kan ik in de toekomst fulltime met mijn webshop bezig zijn. Toch werk ik liever een paar dagen in de week bij een bedrijf, met collega’s waarmee je kunt sparren. Volgens mij is het ook goed voor je om af en toe even uit je eigen bubbel te komen. Wanneer je met andere dingen bezig bent en je je creativiteit niet hoeft te forceren, komen de beste ideeën in je op.”

Naam: Nellianne Bakker-Goudzwaard (22)
Woonplaats: Barneveld
Baan: Fulltime moeder van Rein (1)
Webshop: www.Styleprint.nl

Hoe kwam je op het idee om een webshop te starten?
,,Ik was altijd al creatief. Vroeger lag mijn bureau standaard bezaaid met knutselartikelen, tot ergernis van mijn moeder. Een paar jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag een apparaat waarmee je prints kunt drukken, op textiel bijvoorbeeld. Daar was ik graag mee in de weer. Zo maakte ik een keer een kinderdekbedovertrek met daarop een gedicht voor 'opa en oma'. Ik ontwierp steeds meer gepersonaliseerde artikelen: rompertjes, koffertjes en knuffels. Aanvankelijk was het niet meer dan een hobby, totdat ik een keer een inloopparty organiseerde bij een vriendin. De reacties waren zo positief dat ik dacht: hier moet ik iets mee."

Hoe combineer je Styleprint met de zorg voor je zoontje?
,,Die combinatie was in het begin best lastig. In mijn enthousiasme wilde ik te veel met Styleprint bezig zijn en was de balans zoek. Inmiddels weet ik hoe ik mijn tijd het beste kan verdelen. Op een doordeweekse dag zorg ik 's ochtends voor het huishouden en voor Rein. 's Middags slaapt hij een uur of twee, drie, en ben ik hard aan de slag in mijn kantoor. Natuurlijk zul je altijd zien dat Rein precies wakker wordt wanneer ik druk ben met het verwerken van orders. Gelukkig kan hij zichzelf wel vermaken met speelgoed als ik aan het werk ben en soms helpt hij zelfs mee. Dan leegt hij het papier uit de prullenbak in een doos of brengen we samen de bestellingen weg. In de supermarkt weet hij inmiddels het PostNL-punt te vinden."

Verlang je nooit terug naar een vaste baan?
,,Nee, nu ik mijn draai heb gevonden zou ik het niet meer anders willen. Toen Rein net geboren was, werkte ik één dag in de week buitenshuis. Ik vond het toen al lastig dat ik niet bij hem kon zijn als hij ziek was, of toen z'n tandjes doorkwamen. Ik wilde ook op die momenten zelf voor hem zorgen; als moeder weet je toch het beste wat je kind nodig heeft. Daarbij vind ik het werk dat ik nu doe ontzettend leuk, ook al komt het wel eens voor dat ik in de avond nog mijn administratie moet doen. Soms moet ik tegen mezelf zeggen: 'nu is het genoeg', de deur achter mezelf dicht trekken en het werk laten liggen tot maandag. Maar uiteindelijk krijg ik vooral heel veel energie van het runnen van mijn eigen bedrijf."

Naam: Joyce ter Haar (38)
Woonplaats: Barneveld
Baan: Marketeer bij WebThisSign
Webshop: www.knetterkids.nl

[Waarom ben je anderhalf jaar geleden een webshop gestart?
,,Ik verlangde er altijd al naar om iets voor mezelf te doen en wilde helemaal zelfstandig een bedrijf starten. Daarom besloot ik in eerste instantie om mijn eigen, echte winkel te openen: een soort conceptstore met kinderkleding, speelgoed en accessoires. Alles was rond en ik had bijna getekend voor een pand in het centrum van Barneveld. Toen viel er plots heel veel zekerheid weg: mijn man Wilbert en ik hoorden dat onze zoon autisme heeft. Omdat er in deze regio weinig voorzieningen zijn voor autistische kinderen, betekende dit dat onze zoon veel thuis zou zijn en wij meer tijd kwijt zouden zijn aan de zorg voor hem dan we hadden verwacht. Daarom koos ik ervoor om een webshop te starten in plaats van een fysieke winkel.” 

Hoe bevalt dat?
,,Ik ben blij dat we de gok niet hebben gewaagd en hebben gekozen voor een online winkel. We zijn nu twee jaar verder en onze zoon is nog steeds veel thuis. Daarbij was het opzetten van de webshop voor mij vrij eenvoudig. De leveranciers van mijn artikelen zeiden nog ‘we zien je over een half jaar wel’, ervan uitgaand dat Knetter Kids tegen die tijd pas op poten zou staan. Mijn man heeft een webdesignbureau met zo’n 150 sites in beheer en heeft me geholpen met mijn website, daar had ik geluk mee.”

Je werkt ook 24 uur per week in het bedrijf van je man. Hoe combineer je dit met Knetter Kids?
,,Het magazijn van Knetter Kids is vlakbij het kantoor waar ik werk. Zo kan ik tussen het werken door pakketjes klaarmaken en versturen. Dat kost best wat tijd; ik lever de producten graag met een leuk pakpapiertje en een handgeschreven kaartje erbij. Het scheelt wel dat Wilbert voor zijn bedrijf een eigen pand met magazijn en personeel in dienst heeft, daardoor kan hij af en toe iets uit handen geven en helpt hij op zijn beurt mee met de webshop.”

Hoeveel tijd ben je gemiddeld kwijt aan je webshop?
,,Dat is lastig te zeggen. Het verschilt sowieso per seizoen; in november bestelt iedereen Kerst- en Sinterklaascadeaus en in de zomer is het wat rustiger. Om ervoor te zorgen dat klanten mij weten te vinden, adverteer ik op social media en sta ik op kleine beurzen in de omgeving. Ik zou Knetter Kids in de toekomst graag nog wat uitbreiden, maar het hoeft geen Bol.com te worden. De zorg voor mijn kinderen komt nog altijd op de eerste plaats.”