• Ben Bläss over Kip Artistique: ,,Tot op de dag van vandaag gaan de bestellingen door.”

    Edward Doelman

Gaat Kip Artistique op herhaling?

BARNEVELD Dertien jaar geleden een schot in de roos, maar anno 2018 nog onverminderd populair. De Barneveldse kunstkippen van Kip Artistique worden nog steeds verkocht, vertelt Ben Bläss. ,,Een stukje symboliek van Barneveld gaat de hele wereld over." Hij staat niet onwelwillend tegen een tweede editie van het project.

Edward Doelman

In de voortuin van zijn woning aan de Groen van Prinstererlaan staat sinds vorige week zijn nieuwste kunstkip, helemaal op maat gemaakt. Uiteraard zijn ballonnen – Bläss reist de hele wereld rond om de ballonvaart in beeld te brengen – een terugkerend thema op de kunstkip.

Maar een goed bewaard geheim van Bläss is dat de succeskippen van Kip Artistique nog steeds verkocht worden. Dertien jaar na het Barneveldse kunstproject, dat destijds ruim 260.000 euro in het laatje bracht voor onderzoek naar de ziekte cystic fibrosis en De Rozelaar, zijn er nog steeds bestellingen uit binnen- en buitenland. ,,Na Kip Artistique werd ik al snel gebeld: 'Ben, we hebben een kip nodig. Tot op de dag van vandaag gaan de bestellingen door."

RELATIEGESCHENK Verenigingen en bedrijven uit Barneveld bestellen de kunstkippen, van voetbalkipje voor vrijwilligers van SDVB tot de grote polyester kippen met een hoogte van 1,65 meter voor bedrijven. De kip wordt beschilderd in de gewenste kleuren of met het bedrijfslogo. ,,Vaak worden de kunstkippen gebruikt als relatiegeschenk, zeker voor bedrijven die actief zijn in de pluimveeketen. Veel van de ondernemers die in deze sector werkzaam zijn, zijn helemaal gek van de dieren en hebben bijvoorbeeld een vitrine vol met allerlei uitingen van kippen. Een kip van Kip Artistique mag dan niet ontbreken", weet Bläss.

De Barnevelder verwerkt de meer dan honderd bestellingen die hij en De Beeldentuin in Garderen jaarlijks binnenkrijgen. Dat doet hij naar eigen zeggen geheel belangenloos. ,,Daar zitten ook bestellingen uit Zuid-Afrika, Australië, Europese landen en de Verenigde Staten bij." Bläss kan allerlei voorbeelden opsommen. ,,Moet je nagaan dat de voorzitter van een grote american footballclub in de VS wakker wordt en dan zo'n grote kunstkip met het clublogo op de vleugels ziet staan. Ja, dat vind ik mooi. Best bijzonder eigenlijk ook. Het zegt volgens mij wel wat over het succes van Kip Artistique."

Bläss was één van de animatoren vanhet Barneveldse kunstproject, dat in het najaar van 2005 een ongekend succes was. ,,Ik denk dat als Kip Artistique in deze tijd nog eens herhaald zou worden, dat het succes nog groter zal worden, vooral omdat het gros van de mensen zich toen geen voorstelling kon maken van het idee erbij. Nu zouden veel meer mensen er gevoel bij hebben."

OP HERHALING De Barneveldse organisator heeft wel oren naar een tweede editie van Kip Artistique. ,,Als je het mij vraagt, dan ben ik voor zo'n idee zeker te porren. Maar dan zal er een groep Barnevelders moeten opstaan." Los van de vraag of dat zal gebeuren, zal zijn enthousiasme onverminderd groot blijven. ,,Vorig jaar zijn op de rotonde bij de Thorbeckelaan bij de Midden Nederland Hallen weer nieuwe kippen geplaatst en in en om Barneveld staan ook nog tientallen kippen. De impact is dus nog steeds heel groot."