• Pauw Media
  • Monaco

    jjlheritier
  • Londen

    EeStairs
  • Villa Quinta do Lago Portugal / EeStairs BV / maart 2017

    Hans Morren
  • EeStairs

Geen trap te ver voor EeStairs uit Barneveld

BARNEVELD New York, Londen, Parijs, Johannesburg en Amsterdam. De even luxe als creatieve trappen van EeStairs uit Barneveld staan wereldwijd in de schijnwerpers. In wereldberoemde Victoria´s Secret-winkels, peperdure Londense appartementen of op Russische plezierjachten vol pracht en praal. Creatief directeur Cornelis van Vlastuin over het internationale succes: ,,Kwaliteit komt altijd bovendrijven."

Patrick Boor

Opvallend, in het huis van de directeur van de internationale trappenspecialist ontbreekt een trap. Hij woont in een appartement, in het centrum van Barneveld. ,,Gelukkig hebben we er wel drie aan Dick Cluistra, medeoprichter van EeStairs, kunnen slijten", vertelt Van Vlastuin in het onderkomen van EeStairs aan de Harselaarseweg.

VICTORIA´S SECRET De ondernemer vertelt zijn verhaal terwijl hij het werk van EeStairs in boekvorm laat zien. Trappen van glas, metaal of natuursteen die zweven, wentelen en blinken. In moderne kantoorpanden (G-Star, Amsterdam), wereldberoemde winkels (Victoria´s Secret, New York) of appartementen van steenrijke bankiers in het Londense zakendistrict.

De trappenspecialist bedient het hogere segment. Luxe, creatieve, exclusieve trappen, van vergelijkbare statuur als die van Rolls Royce in de autobranche. ,,Maar we maken ook mooie Audi's'', voegt de ondernemer toe.

Grootste afzetgebieden: New York, Londen en Amsterdam. Van Vlastuin: ,,In Amerika plaatsen we trappen in huizen die tientallen miljoenen kosten. Het gaat dan 'slechts' om het vakantiehuis. Bij een Russische mevrouw plaatsten we een exclusieve trap in haar immense kledingkast. Victoria´s Secret betaalde drie miljoen euro voor een trap in de winkel op 5th Avenue in New York. Je valt soms van de ene in de andere verbazing. Onderaan de streep is de functie van een trap niet spectaculair; je verandert van hoogte, that's it. Alleen, het gaat er natuurlijk om hoe de trap eruit ziet. Vraag je aan een willekeurige professional naar zijn top-10 van wereldarchitecten, dan zouden we verrast zijn als we niet met acht van hen reeds zaken hebben gedaan. Kwaliteit komt altijd bovendrijven."

ILSE Van Vlastuin en Dirk Cluistra startten de onderneming eind 1999. Een bedrijf dat hoogwaardige onderdelen voor de bouw aan de man bracht. Het duo spitste zich toe op bijzondere trappen, die het meest gewild bleken. ,,Dirk had een bedrijf in staalconstructies, ik was bedrijfsleider bij een onderneming in remtestbanken", vertelt de creatief directeur. ,,We wilden allebei iets anders doen. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn begonnen met een website, aan het begin van het internettijdperk. Bij zoekmachine Ilse, nog voor Google, stonden we stijf bovenaan de zoekresultaten. Geleidelijk zijn we gegroeid.''

Het duo verlegde in 2007 letterlijk en figuurlijk de grens door de internationale markt te betreden. ,,Als ondernemers zijn we ambitieus. Buiten Nederland zagen we groeimogelijkheden, dus waarom niet? Met onze eerste naam, Cluistra, konden we internationaal weinig beginnen. EeStairs, Exponent of Excellence, omschrijft wat we doen en de kwaliteit die we leveren. Volgende stap: goede mensen aanstellen."

NAÏEF Van Vlastuin geeft toe: de eerste stappen op de internationale markt vielen niet mee. Of, in zijn woorden, de start was een tikkeltje naïef. Onder auspiciën van EeStairs bedienen trapspecialisten in Toronto en Johannesburg de Noord-Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse markt. ,,We moesten in de beginperiode ontzettend veel leren. Alleen al door de verschillende munteenheden. Canadese dollars voor de kosten, US dollars voor de verkoopprijzen. En dan het verschil in lengtematen: geen meters, maar feet. Onze referenties en getallen klopten niet meer. Lastig als klanten goed advies verwachten. Daarom zijn we eerst gaan investeren in maatwerksoftware, geschreven in eigen beheer. We zijn dankzij robuuste ´seo-bestedingen´ (zoekmachine-optimalisatie, red.) altijd goed zichtbaar geweest op internet. Ons eerste doel was: gevonden worden, naamsbekendheid krijgen. Nu zijn we onze boodschap aan het finetunen. Want we doen iets wat niet voor veel bedrijven is weggelegd: werken in het hoge segment. Voor bijzondere trappen moet je bij ons zijn, is de boodschap. Dat is geen borstklopperij, maar gebaseerd op ons portfolio. Bijna alle ontwikkelaars van high profile-projecten informeren bij ons naar de mogelijkheden. We plaatsen trappen in huizen van filmsterren, leden van vorstenhuizen en in wereldberoemde winkels. Betekent dit dat het alleen maar duur en blingbling moet zijn? Nee, onzin. Alleen, we maken geen Lada's.''

EeStairs is bezig met een rebranding. ,,Nu stralen we uit dat we alles kunnen voor iedereen ter wereld. Maar we willen juist die begeerlijke en tegelijkertijd een beetje onbereikbare vrouw zijn. Ik neem mijn hoed af voor onze medewerkers. Die hard werken, lange dagen maken. Het mooie, ze zijn echt trots op wat ze maken. Ze halen voldoening uit het vakwerk dat ze leveren. Dat perfectionisme is onze kracht."

HAAT-LIEFDE Van Vlastuin ervaart cultuurverschillen met andere landen. ,,Maar ook in Limburg hoor", zegt hij lachend. ,,Geen opdracht als je niet met een zachte g praat. Amerikanen doen niet moeilijk over een accent. Als je ze voordelen kunt bieden, maakt het niets uit waar je vandaan komt. Volledige acceptatie. We blijven groeien in de Verenigde Staten, mede vanwege een gebrek aan concurrentie. Ik ben er trots op Nederlander te zijn. Het mooie is: we doen wat we zeggen en zien hard werken niet als een opgave. Amerikanen waarderen dat. Engelsen of Belgen laten soms prachtige plannen zien, maar in de praktijk komt er dan niet veel van terecht. Het is een ander verhaal met landen in het Midden-Oosten, zoals de Verenigde Arabische Emiraten. Daar heb ik een haat-liefdeverhouding mee. Als je capaciteiten niet erkend of herkend worden, dan kan dat aan één van de twee partijen liggen: wij doen ons werk niet goed of ze snappen er daar niets van. Laat ik het antwoord voor me houden. In China leiden we momenteel mensen op, want dat is een interessante markt. In Nederland zijn er niet veel mensen die meer dan een miljoen euro aan een woning uitgeven. Chinezen wel. Die willen, net als Amerikanen, laten zien dat ze geld hebben en dat het ze voor de wind gaat. Een bijzondere trap past in dat plaatje. Alleen, we gaan niet telkens producten verschepen naar China en invoerrechten betalen. Zonde van het geld. Nederlanders zijn meer op prijs gericht, terwijl het in andere landen gewoon goed geregeld moet worden.''

TOEKOMST EESTAIRS De internationale trappenspecialist EeStairs blijft in Barneveld. Het bedrijf verhuist later dit jaar het hoofdkantoor van de Harselaarseweg naar een volledig energieneutraal pand op Harselaar-West, 500 meter verder. Vanwege toenemende groei en om efficiënter te kunnen werken. Naar alle waarschijnlijkheid betrekt de houtafdeling, nu gevestigd aan de Marchandweg, komende zomer het nieuwe onderkomen. Eind van het jaar volgen de metaalafdeling en het kantoor. EeStairs verdubbelt onder meer de productieruimte. De producent bedient vanuit Barneveld onder meer de Europese markt en het Midden-Oosten.

Een perfecte plek, zegt creatief directeur Cornelis van Vlastuin over de locatie in Barneveld. ,,Binnen een uur ben je op Schiphol. We willen bovendien voor een klus niet meer dan acht uur reizen. En mensen uit deze regio hebben een goede arbeidsmentaliteit. Medewerkers werken hard en halen voldoening uit het mooie werk dat ze leveren." In Barneveld werken ruim 40 mensen.

Dit artikel verscheen dinsdag 25 april in het magazine Hup Barneveld Hup! over internationaal ondernemen