• Pauw Media

'Mijn droom is dat de wereld deze paraplu omarmt'

BARNEVELD Tegen de stroom in investeerde Gerard van Ee (35) fors in de ontwikkeling van zijn uitvinding: een paraplu met een gootje. Deze maand komt de ´Sheeld´ op de markt. Hoeveel impact zal deze Barneveldse uitvinding hebben?

In zijn dromen ziet hij wereldleiders met de Sheeld (afgeleid van ´schild´, red.) rondlopen. Of zomaar een voorbijganger in Parijs. ,,Maar dat zijn dromen hè´´, voegt Gerard van Ee er met een glimlach aan toe. ,,Ik heb veel vertrouwen in de Sheeld, maar het blijft een gok´´, vertelt hij in het pand van Jumbo Leefcomfort en LuxxOut, twee bedrijven die hij samen met zijn vader leidt. Verderop in de showroom staan twee andere uitvindingen van de Barnevelder: de minimalistische stalen terrasoverkapping en een enorme design hangmat.

NATTE BROEKSPIJPEN Het idee voor de paraplu ontstond op een regenachtige dag in 2014, tijdens een wandeling naar de kerk. Die dag valt het Gerard voor het eerst op dat een gewone paraplu tekortschiet als mensen dichtbij elkaar staan of lopen. Het water druipt aan alle kanten van het doek af en is een prooi voor de wind. Het gevolg: iedereen in de stoet krijgt natte broekspijpen en schoenen. ´Waarom zijn er geen paraplu´s met opstaande rand, een soort afvoer?', vraagt de Barnevelder zich af. Het idee laat hem in de weken daarna niet meer los. In kranten valt zijn oog op foto´s van regenachtige evenementen en tijdens een begrafenis ervaart hij opnieuw het ´parapluprobleem´. ,,Ik kreeg steeds meer het idee: ik moet die paraplu gaan ontwikkelen, maar aan de andere kant waren er ook twijfels. Is het de investering waard? Hebben mensen hier echt behoefte aan?´´

Van een marktonderzoekje onder familie, collega´s en vrienden wordt de ondernemer niets wijzer. ,,Je hoopt natuurlijk op veel positieve reacties, maar de meningen liepen uiteen. Sommigen dachten waarschijnlijk: ´daar heb je Gerard weer met z´n wilde ideeën´. Waarom ik toch heb doorgezet? Omdat ik in dit product geloof.´´

EERSTE EXEMPLAAR Meer dan twee jaar na de regenachtige wandeling klapt de uitvinder met één soepele beweging het allereerste exemplaar van de Sheeld open. ,,Dit is ´m geworden´´, zegt hij met enige trots. Hij houdt de - in dit geval - grote rode paraplu boven zijn hoofd en wijst naar de rand die het product uniek maakt. ,,Hiermee kun je zelf bepalen waar het regenwater valt. De Sheeld is uitgebreid getest: hij doet wat ´ie´ moet doen en is windbestendig.´´ De paraplu is in eerste instantie verkrijgbaar in zwart, blauw en rood, maar in principe zijn volgens Gerard alle kleuren en prints mogelijk. Met dank aan de producent in China.

Eigenlijk was Gerard helemaal niet van plan om de Sheeld zelf te laten ontwikkelen. Het liefst had hij zijn idee in een pril stadium verkocht, maar overal was het antwoord ´nee´. In Impliva, een parapluspecialist uit Mijdrecht met contacten over de hele wereld, vond hij in ieder geval een partij die zijn ontwerp wilde helpen ontwikkelen. ,,De eigenaar van Impliva vond mijn idee interessant, maar kon geen enkele garantie geven. ´We kunnen er uren over praten, maar het blijft gissen of de Sheeld een succes wordt. Niemand weet het´, waren letterlijk zijn woorden.´´

INTERESSE Die onzekerheid is er nog steeds, maar het vertrouwen van Gerard kreeg recent een flinke boost. Onlangs presenteerde Impliva de Sheeld, inmiddels gepatenteerd en een Europees beschermd model, met succes op een relatiegeschenkenbeurs in Düsseldorf. ,,Meerdere bedrijven toonden interesse. Het moet gek lopen als daar niets uitkomt. Bedrijven zoeken iets aparts en de Sheeld is zo´n opvallend geschenk.´´

RED DOT DESIGN AWARDS Nu de Barnevelder de eerste duizend exemplaren heeft besteld moet de marketingmachine gaan draaien. De splinternieuwe website is sinds kort in de lucht en ook de deelname aan de Red Dot Design Awards, een prestigieuze Duitse wedstrijd voor nieuwe producten, is een middel om de Sheeld op de kaart zetten. ,,Mijn gevoel zegt dat we kans maken om te winnen. Dat zou een mooie start zijn.´´

Wanneer is zijn project geslaagd? ,,Mijn droom is natuurlijk dat de wereld de Sheeld omarmt en de paraplu een hit wordt, maar ik ben ook al tevreden als we een paar mooie grote klanten kunnen binnenhalen en we aan dit product een goede boterham verdienen. Producten ontwikkelen is mijn passie en om daar lekker mee door te kunnen gaan heb ik een succesje nodig. Van ideeën alleen kun je niet leven, zo reëel moet je ook zijn.´´

Dit verhaal verschijnt dinsdag 7 februari in 'Impact', een speciale editie van het economiekatern van de Barneveldse Krant