• Muziek maken in 1973. Het elektronische orgel was in die jaren extreem populair.

    Van Willigen
  • In vijftig jaar tijd is Van Willigen uitgegroeid tot een winkel met landelijke bekendheid.

    Van Willigen
  • Maryon de Mooy, Ronald van Willigen en Wilma Bouwman vormen het huidige team van muziekhandel Van Willigen. ,,Enthousiasme en passie, dat is het geheim van deze winkel. -

    Pauw Media
  • Voorheen was een sigarenwinkel in het pand aan de Langstraat 72 gevestigd.

    Van Willigen

'Tijden veranderen, liefde voor muziek maken blijft'

BARNEVELD ,,De meeste muziek op de vierkante meter." Muziekhandel Kees van Willigen & Zn aan de Langstraat 70-72 in het centrum van Barneveld bestaat aanstaande woensdag op de kop af vijftig jaar.

Edward Doelman

Het is tevens de leeftijd van Ronald van Willigen, de huidige eigenaar van het familiebedrijf. Van Willigen is tevens de 'grondlegger' van de winkel aan de Langstraat, al had hij daar geen flauw benul van. Als negen maanden oude baby verrichtte de kleine Ronald namelijk de officiële openingshandeling. De echte grondleggers waren zijn ouders, Kees en Annie van Willigen. Zij namen in 1968 intrek in het winkelpand aan de Langstraat 72, waar meerdere sigarenwinkels hadden gezeten. Sigarenboer Bielderman had destijds echter geen opvolger, waardoor het pand beschikbaar kwam. ,,Voordat de winkel een feit was, had mijn vader al een tijdje vanuit huis in de muziek gezeten. Hij verkocht instrumenten, verzorgde muzieklessen en was ook muzikant op bruiloften", schetst Ronald van Willigen.

Zijn ouders gingen vanaf 1968 ook boven de winkel wonen. Voor de opgroeiende Ronald was het dus de normaalste zaak om al op jonge leeftijd mee te draaien in de winkel. ,,Gitaren besnaren, doosjes uitpakken, wat wegbrengen; er was hier meer dan genoeg te doen." Het toenmalige assortiment in de winkel vertoont grote overeenkomsten met het huidige aanbod. ,,Accordeons, blokfluiten, gitaren en bladmuziek werd hier vanaf het eerste uur verkocht, maar verkopen we anno 2018 nog steeds."

Dat wil echter niet zeggen dat de tijd stilstond bij Muziekhandel Kees van Willigen & Zn. Elk decennium had eigen instrumenten, die beeldbepalend waren voor die tijd. Neem bijvoorbeeld de jaren zeventig, de hoogtijdagen van het elektronische orgel. ,,Dat was destijds een gekte." Van Willigen herinnert zich nog goed hoe tijdens de markt Gallinova in de oude Markthal de elektronische orgels als zoete broodjes over de toonbank gingen. ,,Het elektronische orgel werd door alle lagen van de samenleving in huis gehaald. Of je nu thuis christelijke liederen of popmuziek wilde spelen, zo'n orgel was een uitkomst. Daarna kwamen het keyboard en de synthesizer, instrumenten die pas later bij de grote popbands normaal werden."

RAGE VAN TWINTIG JAAR Het keyboard was voor Muziekhandel Kees van Willigen & Zn ook een uitkomst, eind jaren tachtig. ,,De markt voor elektronische orgels was verzadigd. In bijna elke huiskamer was wel een orgel te vinden. Aan een rage die meer dan twintig jaar duurde, was duidelijk een einde gekomen. Het werd tijd voor een nieuwe impuls." Dat was eind jaren tachtig nodig ook, want in economisch opzicht was het ook een lastige tijd. ,,In slechte tijden ga je zoals elke winkelier van alles proberen. Wij zetten in op het keyboard en bedachten de schappen, waarmee je meerdere keyboards boven elkaar kon presenteren." Dat was ook noodzakelijk ook. ,,In die tijd was de winkel nog de helft zo klein. In 1997 verdubbelden we in één keer de oppervlakte door ook Langstraat 70, het oude woonhuis van bakkerij Zegers, bij de zaak te betrekken."

De keyboards gaven eind jaren tachtig dus een 'nieuwe impuls' aan de winkel. ,,We adverteerden in die tijd met kleine rubrieksadvertenties in De Telegraaf, de Volkskrant, Trouw en het Parool met de slogan: 'de meeste muziek op de vierkante meter'. Dat was ook echt zo, de winkel was overvol met instrumenten. We gingen heel efficiënt om met de beschikbare ruimte. We hadden alle bekende merken en modellen keyboards en daar kwamen veel mensen op af." De advertenties sorteerden veel effect. ,,Het grappige was de verbazing van mensen die voor het eerst naar onze winkel kwamen. Zitten we hier goed? Na die advertentie hadden ze een veel ruimere winkel verwacht. Maar uiteindelijk gingen die mensen wel met een nieuw keyboard weer naar huis."

GROTE SCHOK Zelf was Ronald van Willigen ook buiten de winkel aan de weg aan het timmeren. Hij begon aan een opleiding pianotechniek en werkte een paar dagen in andere muziekhandels in Apeldoorn en Nijkerk. ,,Totdat mijn moeder in 1988 plotseling overleed. Dat was een grote schok", herinnert Ronald zich. Het betekende ook een abrupt einde aan zijn oriëntatie buiten de zaak. ,,Ik heb later nog mijn middenstandsdiploma gehaald, maar werd uiteindelijk de rechterhand van mijn vader."

Samen luidden vader en zoon Van Willigen de hoogtijdagen van de winkel in. ,,De jaren negentig mag je gerust de tropenjaren noemen." Zo werd ook de specialisatie op de accordeons steeds duidelijker. ,,Mijn vader speelde al accordeon en op een gegeven moment zag je dat de keyboards ook weer wat stilvielen. Mede door die ontwikkeling hebben we in ons assortiment steeds meer accordeons opgenomen. 'Ga jij dat maar doen', zei mijn vader over die stappen."

Maar zijn vader werd wel naar Italië gedirigeerd, samen met Maryon de Mooy, de Voorthuizense die enkele jaren na het overlijden van Annie de nieuwe partner werd van Kees van Willigen. ,,Wij hebben samen ook veel gereisd, maar zijn ook regelmatig door Ronald naar Castelfidardo gestuurd in Italië gestuurd. Dat stadje vlakbij Ancona is het mekka van de accordeons. Daar vervaardigen verschillende accordeonfabrikanten hun instrumenten. Kees en ik gingen ze daar halen", schetst De Mooy. Zelf is ze na het overlijden van haar man Kees nog altijd enkele dagen per week werkzaam bij de Barneveldse muziekhandel. ,,De dochter van Ronald voelt ook aan als mijn kleinkind."

DRUKKER Zij bewaart verder warme herinneringen aan de winkel, die in rap tempo groeide. ,,Het was een stuk drukker dan nu het geval is. We werkten soms hele dagen in de winkel, maar je had eigenlijk geen tijd om met elkaar te praten." Het leidde uiteindelijk tot de uitbreiding van de muziekhandel in 1997. Ook het team werd vergroot. Bij Van Willigen waren op een gegeven moment meer dan vijf medewerkers in dienst. ,,Dat is nu eigenlijk onvoorstelbaar."

Van Willigen en De Mooy zagen van dichtbij hoe de markt veranderde. ,,Grote muziekhandels in diverse steden waar ik als kleine jongen met een jaloerse blik naar keek, zijn er al lang niet meer. Te dure panden, hoge andere bedrijfskosten, over het algemeen minder mensen die een muziekinstrument leren bespelen; je zou kunnen zeggen dat er een behoorlijke kaalslag heeft plaatsgevonden", zegt Van Willigen. De opkomst van internet is daar mede debet aan, weet De Mooy. ,,Mensen die de winkel inlopen, een uur lang allerlei vragen stellen en dan laten weten dat ze nog verder gaan kijken. Op een gegeven moment heb je door: 'O, maar die mensen zien we hier niet meer terug'. Die mensen kopen dan hun instrument via internet."

Het wegvallen van concurrenten leidt er mede toe dat de Barneveldse instrumentenwinkel nog prima draait. ,,Er zullen ongetwijfeld mensen in de winkelstraat rondlopen die zich zullen afvragen hoe wij nog kunnen bestaan, want de toeloop in onze winkel is natuurlijk niet zo groot als in een kledingzaak. Maar dat hoeft ook niet. We hoeven het niet per sé druk te hebben. De klanten die hier namelijk binnenstappen, komen hier heel gericht."

BEKENDE ARTIESTEN Bovendien is er de specialisatie op accordeons, waarmee Van Willigen inmiddels landelijke bekendheid geniet. De Barneveldse muziekhandel levert ook accordeons aan bekende gezelschappen en musicals. Zo zijn de accordeons waarop in de musicals Billy Elliot en Ciske de Rat gespeeld wordt, geleverd door Van Willigen. ,,We hebben een complete en bijzondere collectie, van moderne accordeons in traditionele kleuren als rood, zwart en wit tot extravagante uitvoeringen. Je kunt het zo gek niet bedenken." Van Willigen is in elk geval heel enthousiast over het 'buikorgel', zoals het instrument wel smalend genoemd wordt. ,,Maar het imago dat er volkse muziek mee gespeeld wordt, is inmiddels wel veranderd. Je drukt er lucht in en dat leidt tot natuurlijke klanken, dat vind ik de charme ervan. Het is niet het instrument dat het spel bepaalt, maar de bespeler. Ik verkoop bijvoorbeeld ook accordeons aan mensen met een reformatorische achtergrond."

Ook in andere bloedgroepen van de samenleving is de afgelopen jaren meer belangstelling ontstaan voor de accordeon. Neem bijvoorbeeld de shantykoren die bekende zeemansliederen ten gehore brengen. Een accordeonist mag niet ontbreken. ,,En zo zie je dat op meer plekken terug. Ook bekende artiesten spelen in op die trend." Zo leverde Van Willigen onder meer een accordeon aan BLØF, één van de bekendste popbands van Nederland. ,,De accordeon werd gebruikt tijdens een theatertour. En ook voor de tour van cabaretière Tineke Schouten werd er eentje besteld."

TELEVISIEPROGRAMMA'S Naast de specialisatie blijft Muziekhandel Kees van Willigen & Zn zich ook op andere manieren ontwikkelen. Een trend van de afgelopen jaren is bijvoorbeeld de populariteit van de gitaar onder jongeren. ,,Dat is de invloed van televisieprogramma's als The Voice of Holland en andere talentenshows, waar singer-songwriters met een gitaar om de nek een nummer zingen. Tijden veranderen dus, maar de liefde voor muziek maken blijft."

Dat blijft volgens Van Willigen dus ook de basis van zijn zaak. ,,Enthousiasme en passie, daar draait het al sinds de oprichting door mijn ouders om. Ik denk dat dat het geheim van deze winkel is", zegt de ondernemer. Hij gaat nooit met tegenzin naar zijn werk. ,,Een klant die hier binnenstapt moet deskundig geholpen worden en de deur uitgaan met een instrument waar ze lol aan zullen beleven. Dat is het belangrijkste. Zolang dat lukt en we kunnen daar de boterham mee verdienen, dan blijven we ermee doorgaan", besluit hij.