• Henk en Jannet Bossenbroek (rechts) runnen Bossenbroek samen met Evert-Jan en Hetty van Elten.

    Pauw Media

'Wij zien de kledingstijl en dat kleine gaatje in de mouw'

VOORTHUIZEN Modezaak Bossenbroek in Voorthuizen is bijna aan de vierde generatie eigenaren toe. Wat zo'n honderd jaar geleden begon als kledingmakerij is inmiddels uitgegroeid tot twee kledingzaken.

Arnold de Valk

,,Je staat in een winkel, wordt nogal eens gezegd", zegt Jannet Bossenbroek, mede-eigenaar. ,,Kort door de bocht. Werken in een kledingzaak als die van ons, is een ambacht. Laat ik zeggen, wij kijken anders naar mensen. Als iemand bij ons binnenwandelt, zien wij de lichaamscontouren, de kledingstijl van de klant, dat kleine gaatje in de mouw. Je moet materiaalkennis hebben en sociale vaardigheden. Wij weten bij een klant bij wijze van spreken al precies welke set kleren bij diegene past."

Bossenbroek bestaat 95 jaar, met anno nu twee grote winkels: één voor mannen en één voor vrouwen. De winkels richten zich op het middensegment en het hogere segment, met merken als Tommy Hilfiger, Burlington, Corneliani, Vanquard en Cavallaro.

Qua uitstraling is er een wereld van verschil tussen de twee winkels. De inrichting van Bossenbroek Man is strak, de muren zijn lichtgrijs en middenin de zaak staat een bar. Achterin loop je tussen twee vitrines met belichte opgevouwen overhemden het gedeelte binnen waar pakken op maat kunnen worden aangemeten. In de dameswinkel komt veel licht via de dakramen naar binnen. Opvallend zijn de wanden die verschillende afdelingen afschermen. Het idee is dat, als de winkel vol gasten staat, het net lijkt of het niet druk is.

De truien, overhemden en spijkerbroeken liggen dan wel in standaard maten in de winkel, ze kunnen wel naar wens worden bijgewerkt op maat. Of, 'vermaakt', zoals mede-eigenaar Evert-Jan van Elten snel corrigeert.

We ontmoeten Henk en zijn vrouw Jannet Bossenbroek in een kantoorruimte boven de winkel Bossenbroek Man aan de Kerkstraat. Evert-Jan van Elten en zijn vrouw Hetty, sinds 2012 onderdeel van het bedrijf, sluiten aan.

KLEERMAKERIJ We zitten op de bovenverdieping van de plek waar Henks grootvader Hendrik Bossenbroek in 1923 een kleermakerij startte. Dat was 95 jaar geleden. Het zou nog decennia duren voordat de dameswinkel, Bossenbroek Woman, het licht zag. ,,Nee, niet women, maar woman", zegt Jannet. ,,Enkelvoud, want het gaat om de klanten als persoon."

De carrière van Hendrik Bossenbroek, opa van Henk en geboren in 1900, begon op zijn dertiende. Hij werkte als venter ofwel straatverkoper in Elspeet. Met paard en wagen trok hij van huis naar huis om spullen als naald en draad en knopen aan de man te brengen. Later ging hij aan de slag als leerling bij kleermakerijen in Nunspeet en Hilversum, om in 1923 zijn eigen zaak te openen in Voorthuizen, op aanraden van anderen. ,,Want Voorthuizen had maar één kleermaker", zegt Henk. ,,Dáár lagen kansen."

CONFECTIEKLEDING Henk herinnert zijn grootvader toch vooral als die man die altijd in kleermakerszit op een tafel aan het werk was. Ook in de periode nadat zijn vader Gradus de zaak vlak na de Tweede Wereldoorlog overnam. Dat was de tijd waarin confectiekleding in opkomst was, ofwel kleren in standaard maten. In de winkel werd toen zowel kleding verkocht, als gemaakt en gerepareerd.

,,Ik groeide op in de winkel", zegt Henk. ,,Ik zag mijn opa op tafel zitten, nog steeds als kleermaker, mijn vader als grote baas. Mijn opa bleef tot zijn 65e werken, 42 jaar."

De lange geschiedenis is vereeuwigd in een speciaal hoekje in de mannenwinkel. Ingelijst staat onder meer een flyer voor het veertigjarige bestaan in 1963. En een foto met daarop drie generaties eigenaren, met Henk als jongeman met snor. Ook ingelijst zijn advertenties door de jaren heen. Het bedrijf greep met name de feestdagen aan om reclame te maken. Vaderdag, Kerst, Pasen. Volgens menig advertentie dé momenten om vader of zoon te verblijden met een echt Bossenbroek-overhemd.

OPVOLGER Dat Henk zijn vader Gradus zou opvolgen, was min of meer een vanzelfsprekendheid. Voelde dat niet als een verplichting? ,,Nee, helemaal niet", zegt Henk, zonder enige twijfel in zijn stem. ,,Eigenlijk heb ik nooit zo stilgestaan bij de vraag of ik het wel of niet zou doen. Het wás gewoon zo. Ik heb dat nooit als vervelend ervaren." Even vanzelfsprekend was zijn gang naar de Textielschool.

Als hij terugdenkt aan zijn jeugd herinnert hij zich ook de opkomst van de spijkerbroek en 'hippe kleding' in het algemeen, begin jaren zeventig. Het fenomeen jeans zorgde voor een florerende kledingbusiness. Het ging destijds zo goed, dat Bossenbroek een tweede zaak aan de Hoofdstraat opende. 'Bossenbroek-jong', werd die in eerste instantie genoemd. Die tweede winkel richtte zich op een jong publiek, met daarnaast ook kinderkleding. En later, met name door de vraag naar jeans, ook een hoekje voor vrouwenkleding.

Dat vrouwengedeelte groeide uit zijn voegen. Het werd alsmaar uitgebreid totdat in 2004 de knoop werd doorgehakt. Vanaf nu zouden er twee winkels zijn. Eén voor mannen en één voor vrouwen. Een indeling die er nu nog steeds is.

OOG VOOR DETAIL Terug naar het heden. Henk en Evert-Jan hebben de regie over de mannenwinkel, zijn Jannet Bossenbroek staat overdag in de dameswinkel. Wat zien we heden ten dage nog terug van de zaak van 1923? Wat is de erfenis van opa Hendrik? 'Het ambacht'; daar is het team het over eens. ,,Luister", zegt Evert-Jan van Elten, die mede-eigenaar is van de winkel. ,,Er zijn klanten die er bij ons pas achter komen dat ze al jaren de verkeerde broek dragen. Wij zien dat direct. Dat vraagt om kennis, een oog voor detail."

,,Je kan wel roepen dat je nooit een broek kan vinden die goed past, maar dat is onzin", vervolgt hij. ,,Voor iedereen is passende kleding te maken. Als klant moet je kritisch zijn. En dat mag hier. Niemand gaat hier weg zonder kledingstuk dat perfect zit. Oké, wat in ieder geval heel goed zit. Perfect op maat bestaat niet, 95 procent goed bestaat wel."

,,Er was hier vanmiddag een klant uit Breda", valt Jannet bij. ,,Die zag, zoals wel meer klanten, door het grote kledingaanbod 'het bos niet meer'.''

Zij vervolgt: ,,'Al die kledingmerken, wat past nou bij mij? Waar kan ik deze jurk of spijkerbroek nou mee combineren?' Dat soort vragen. Die mevrouw kwam bij ons één middag langs en kan daarna weer door. Scheelt een hoop tijd, zelfs met het heen-en-weer reizen vanaf Breda." Het is het type klant dat uren onder persoonlijke begeleiding in de winkel blijft, om na afloop met een volle garderobe weer te vertrekken.

WEBSHOPS Het persoonlijke contact is met de laatste jaren belangrijker geworden, vindt het team. Zeker met de opkomst van online winkelen. ,,Wat moet je nou met internetwinkels?" vraagt Jannet zich af. ,,Wil je acht keer een broek bestellen en terugsturen tot je er een hebt die past? Als je acht keer bij ons komt, dan weten we al goed wie je bent en wat je wilt."

Vandaar ook die koffiebar? ,,Sommige mensen komen in eerste instantie niet eens voor de kleding", zegt Henk lachend. ,,Die komen om even te zitten met een goeie kop koffie. Elkaar ontmoeten, dat is belangrijk."

Bossenbroek staat verder in de buurt bekend om zijn modeshows. Twee keer per jaar, drie shows waar 120 mensen per keer op afkomen. ,,Niet zomaar een showtje waar zomaar iemand onze nieuwe collectie laat zien", zegt Jannet. ,,We huren namelijk echte modellen in, professionele verlichting en geluid. Het kost een duit, maar dat zijn van die dingen waardoor wij ons onderscheiden."

DE LAATSTE BOSSENBROEK Het 100-jarig bestaan zit er aan te komen. Henk Bossenbroek gaat langzaamaan richting de pensioensgerechtigde leeftijd. Hoe zit het met de volgende generatie? ,,Ik ben de laatste echte Bossenbroek die de zaak zal runnen", zegt Henk. ,,Wij hebben één dochter, en die studeert momenteel rechten." Verkopen dan maar? Of nemen Evert-Jan en Hetty de winkels over? ,,Misschien wel", zegt Henk, met een glimlach. ,,We zijn plannen aan het maken. Laten we het daarbij laten."